Direct naar paginainhoud

Visie op dienstverlening

De gemeente Almere wil haar dienstverlening verbeteren en het vertrouwen van inwoners en ondernemers vergroten. Daarom zijn 2 programma’s – Dienstverlening en Bouwen aan Vertrouwen – samengevoegd. Door deze samenwerking kunnen we slimmer werken en inwoners beter helpen.

In gesprekken met inwoners en medewerkers blijkt dat onze dienstverlening nog beter kan. Soms is het onduidelijk waar je als inwoner of ondernemer terechtkunt of wat je van de gemeente mag verwachten. Ook geven mensen aan dat er niet altijd genoeg persoonlijke aandacht is. Bij de gemeente werken afdelingen soms op verschillende manieren, wat voor verwarring kan zorgen.

Samenvatting van de visie dienstverlening

Doel

We willen dat:

  • Inwoners zich gehoord en geholpen voelen.
  • De dienstverlening duidelijker, sneller en persoonlijker wordt.
  • Minstens 80% van de inwoners en ondernemers tevreden is over de dienstverlening.
  • Het vertrouwen in de gemeente toeneemt.

We richten ons op 3 dingen:

1. Dienstverlening verbeteren

  • We maken de dienstverlening persoonlijker, toegankelijker en proactiever
    • Persoonlijker: Meer aandacht voor de inwoner, luisteren naar wat écht nodig is
    • Toegankelijker: Duidelijke taal gebruiken en via meerdere kanalen bereikbaar zijn
    • Proactiever: Inwoners al helpen voordat ze zelf een probleem ervaren

2. Anders werken binnen de gemeente

  • Cultuur: Een menselijke overheid zijn die inwoners begrijpt en helpt
  • Structuur: Standaardprocessen verbeteren en maatwerk bieden waar nodig
  • Sturing: Betere samenwerking tussen afdelingen en duidelijke doelen stellen

3. Werkwijze aanpassen

  • Stap voor stap verbeteren (agile werkwijze)
  • Leren van fouten en klachten om processen aan te passen
  • Samenwerken met inwoners, ondernemers en experts (zoals de Herstelexperts)
  • Slimme keuzes maken, want er zijn geen extra gemeentelijke middelen. Wel is er een budget vanuit het Rijk door de toeslagenaffaire (POK-middelen)

Wat levert dit op?

Als dit programma slaagt:

  • Betere dienstverlening: inwoners krijgen sneller en duidelijker antwoord
  • Hogere klanttevredenheid: het doel is om minimaal 80% tevredenheid te halen
  • Meer vertrouwen in de gemeente: door te doen wat we beloven en goed te communiceren
  • Minder fouten en klachten: omdat processen efficiënter worden ingericht
  • Beter geïnformeerde medewerkers: zij weten beter wat ze kunnen en mogen doen

Tot slot

Dit vijfjarige programma helpt Almere een betrouwbare, toegankelijke en menselijke gemeente te worden. Door beter te luisteren, efficiënter te werken en de dienstverlening continu te verbeteren, zorgen we ervoor dat inwoners en ondernemers zich gehoord en geholpen voelen.

Complete visie dienstverlening

Lees het complete plan.

1. Waarom een programma Dienstverlening & Bouwen Aan Vertrouwen

1.1. Aanleiding

Inwoner en ondernemer staan nog onvoldoende centraal

Voor optimale dienstverlening moet je de behoeften van de inwoners en ondernemers goed kennen, en ze zo goed mogelijk tegemoetkomen. Momenteel is onze dienstverlening nog niet consistent. Wel zijn we ons al veel bewuster van ons handelen. We leveren in een aantal processen en op een aantal producten al goede dienstverlening, met een goede klanttevredenheid. Maar in veel processen zetten wij de inwoner en ondernemer nog niet centraal. We denken nog niet genoeg mee. Dat leidt tot onlogische en inefficiënte processtappen, waar onze inwoners last van hebben. We voldoen nog niet aan hun verwachtingspatroon en dat resulteert vaak in ontevredenheid. Terwijl we streven naar een klanttevredenheid van minimaal 80% op onze producten en diensten.

Het kan effectiever en efficiënter

Als we niet tot actie overgaan, zal het niveau van de dienstverlening op het huidige niveau blijven of zelfs dalen. Met dit programma laten we zien dat we onze dienstverlening actief willen verbeteren en willen bouwen aan vertrouwen.

Daarnaast helpen we met dit programma de afdelingen niet alleen om te denken vanuit de inwoner en ondernemer, maar ook om hun diensten en producten effectiever en efficiënter te maken. Zodat we doorlooptijden kunnen verkorten, en tijd overhouden om ook andere processen en producten te kunnen verbeteren.

Ook voor medewerkers moet het duidelijker

Voor medewerkers is niet altijd duidelijk waar hun dienstverlening eindigt. Medewerkers gaan soms juist vanuit het dienstverleningsperspectief te ver in hun pogingen om te helpen. Dat kan weer ten koste gaan van de reguliere taken die dan blijven liggen. Soms is het nodig om een ‘nee’ te verkopen aan onze inwoners en ondernemers. Ook dat hoort bij het werk.

En waar kan men wel terecht? Vanuit dit programma kunnen wij handreikingen doen. We kunnen medewerkers helpen te beslissen wanneer ze kunnen doorverwijzen of overdragen, en waar hun dienstverlening stopt.

Dienstverlening en Bouwen Aan Vertrouwen overlappen

In het wethoudersoverleg van 9 september 2024 (tussen medewerkers en wethouders), is het conceptvoorstel Bouwen aan Vertrouwen besproken. De programma’s Dienstverlening en Bouwen aan Vertrouwen hebben veel overlap. Daarom hebben beide programma’s de handen ineengeslagen voor een betere onderlinge afstemming. Afdelingen krijgen hierdoor geen dubbele taken bij het uitvragen en uitvoeren van projecten. Zo proberen we onze dienstverlening zo min mogelijk te belasten.

We willen een lerende organisatie worden die zichzelf verbetert door lessen te trekken uit patronen, klachten en signalen. De opdracht voor Bouwen aan Vertrouwen is het vergroten van het vertrouwen van de inwoners door betere dienstverlening. Daar is een cultuurverandering voor nodig. Deze verandering duurt jaren.

Politiek en bestuur moeten ruimte bieden om dit proces te doorlopen. Concreet betekent dit dat bestuur en politiek beseffen dat om verbeteringen door te voeren, er eerst geïnvesteerd moet worden in tijd (en dus mensen). We doen een voorinvestering in bemensing. Dat kan wel als tijdelijk gevolg hebben dat er een onderbezetting is, of dat er tijdelijk meer mensen ingezet moeten worden. Maar uiteindelijk levert het duidelijke verbetering op.

1.2. Context

We hebben nog een leerweg te gaan voordat wij de stabiele basis hebben gecreëerd waarop alle medewerkers uniform werken en handelen, op zijn minst op ons gewenste basisniveau voor dienstverlening. Om zo altijd maatwerk te kunnen leveren, niet alleen op onderdelen. 

"Om een visie om te zetten naar tactische en operationele veranderingen, moeten we kijken naar onze werkprocessen, ons eigen handelen en naar onze manier van denken. Doen we wat er echt nodig is, of voldoen we slechts aan wettelijke regels?"

Op 27 januari 2022 is naar aanleiding van een motie van de raad, het College van Herstelexperts (Herstel) opgericht. De raad wil dat mensen die door de overheid benadeeld zijn, een structurele rol spelen bij het verbeteren van het overheidsfunctioneren. Slachtoffers van het overheidsbeleid kunnen het beste verwoorden waar de overheid heeft gefaald en hoe de relatie tussen overheid en slachtoffers hersteld kan worden. Het College van Herstelexperts kreeg de opdracht om een implementatieplan voor Bouwen aan Vertrouwen te formuleren. Dit resulteerde in de Handreiking Bouwen aan Vertrouwen (Bijlage 4). De kern van deze handreiking is als volgt samen te vatten:

“Het vertrouwen van inwoners van de gemeente zal niet veranderen zonder dat er veranderingen worden doorgevoerd bij de gemeente.”

Die gewenste veranderingen hebben te maken met zowel het DNA als met de grondhouding van de ambtenaren die de gemeente vertegenwoordigen. De handreiking is als een opdracht aan de gemeente geformuleerd:

“Ga aan de slag met een cultuur- veranderingstraject om het DNA van de organisatie en de grondhouding van de medewerkers van de gemeente Almere te veranderen met als doel een menselijke overheid met rechtwaardige dienstverlening die het vertrouwen van inwoners in de gemeente herstelt.” 

Uit een conferentie en rondetafelgesprekken kwam een aantal principes naar voren. Zo ontstond het Palet van vertrouwen (bijlage 2), met 7 leidende principes die richting geven aan een nieuwe manier waarop professionals, partnerorganisaties en inwoners met elkaar omgaan.

1.3. Probleemstelling

Samenvattend luidt onze probleemstelling voor de gemeentelijke dienstverlening als volgt:

“Onze inwoners en ondernemers weten niet altijd meteen waar zij aan toe zijn. Dat doet afbreuk aan het vertrouwen in de lokale overheid, de gemeente. Daardoor kunnen wij als gemeente niet altijd in één keer de juiste diensten en producten leveren, gevraagd en ongevraagd.”


1.4. Van pleister naar hechtdraad

Als er een probleem ontstaat, zijn wij van nature gewend om direct in oplossingen te schieten. Vaak verliezen we hierbij het ontstaan of de kern van het probleem uit het oog. Hierdoor komt er een snelle (tijdelijke) oplossing vanuit 1 perspectief, zonder deze oplossing te toetsen aan de realiteit en wat er werkelijk nodig is. 

Binnen korte tijd zal de pleister loslaten en doet het probleem zich weer voor. Door dit gegeven is het belangrijk om in plaats van een pleister hechtdraad te zijn. Anders gezegd: een duurzame oplossing voor de lange termijn. Bij het hechten komen meerdere perspectieven samen en vormen de ervaringskunde en de doorgaans gebruikte theorie of wetenschap samen het uitgangspunt.

2. Waar willen we heen met onze dienstverlening

2.1 Visie

Aansluitend op de probleemstelling luidt de visie van de gemeente Almere op dienstverlening als volgt:

"De gemeente Almere biedt persoonlijke, toegankelijke en proactieve dienstverlening. Er is ruimte voor menselijke maat. Wij bieden betrouwbare en passende dienstverlening voor iedereen. Dit doet de gemeente door standaardisering en digitalisering waar dat kan en persoonlijke dienstverlening als dat nodig of gewenst is."

Er is ruimte om te kunnen repareren, als we hier maar van leren. Onze medewerkers
veranderen hun DNA en grondhouding om deze dienstverlening waar te kunnen maken in de weerbarstige praktijk van regels en alledaagse werkelijkheid.

In Almere willen we passende dienstverlening voor iedereen. Dat kan alleen als we het samen met de inwoners en ondernemers doen. Dit doen we door te vragen en te luisteren. Veel van wat we als gemeente doen, heeft invloed op inwoners en ondernemers. De medewerkers van de gemeente hebben hierin een bepalende rol. Van de medewerker bij het Klantcontactcenter die de telefoon opneemt, tot de medewerker Burgerzaken die een geboorte vastlegt en de schoonmaker in de hal van het stadhuis. Of de jurist die beslist over een bezwaarschrift bij een afgewezen aanvraag.

Dienstverlening van de gemeente Almere staat gelijk aan hulp bieden aan het publiek. Dat betekent:

  • We zijn waar de inwoner of ondernemer ons verwacht
  • We zijn er wanneer de inwoner of ondernemer ons verwacht
  • We zijn er zodra de inwoner of ondernemer ons nodig heeft

Hiermee helpen we inwoners en ondernemers om volwaardig te kunnen leven. Denk bijvoorbeeld aan wonen, werken, leren, stemmen, trouwen, sporten en ontspannen.

We bieden de inwoners en ondernemers wat er echt nodig is en dichten de kloof tussen regels en praktijk. Daarvoor zijn we nieuwsgierig, open en zorgvuldig. We vertrouwen elkaar en zijn samen verantwoordelijk voor goede dienstverlening. Hiervoor leveren we zoveel mogelijk informatie en diensten digitaal en volgens heldere standaarden.

2.2 Persoonlijke dienstverlening

Van Systeemefficiëntie naar Mensefficiëntie
 

De systemen van de overheid zijn gericht op het helpen van mensen vanuit de kaders van de wet- en regelgeving en het signaleren van fraude. Uit deze systeemefficiëntie komt een fundamenteel wantrouwen naar voren. Dit is in de praktijk voelbaar voor zowel de inwoners als de gemeente. 

Wat nou als we ons vanuit het systeem richten op ‘mensefficiëntie’? Als een mens centraal staat, dan kan er vertrouwen worden opgebouwd en onderhouden. Als we meer mensen in één keer goed kunnen helpen, is er meer tijd voor diegenen die meer aandacht nodig hebben. De inwoners en ondernemers die meer aandacht willen of nodig hebben, benaderen we persoonlijk. We kiezen ervoor de mens niet ondergeschikt, maar juist leidend te laten zijn. Zo leveren we dienstverlening vanuit de voorkeur van kanalen van onze inwoners en ondernemers.

We begrijpen de ander en kunnen goed inschatten of er maatwerk nodig is. We vragen en luisteren naar wat de ander nodig heeft, en we handelen ernaar. Wij staan open voor suggesties, vragen en feedback van de inwoners, ondernemers, partnerorganisaties en van collega’s. Zo kunnen we helpen de vraag concreet te krijgen. Dat is de nieuwe basis, zowel van buitenaf als vanuit de organisatie zelf. Daarom werken we afdelingsoverstijgend. Collega’s zoeken elkaar op, ook buiten de eigen afdeling. We zoeken samen naar de oplossing of zorgen voor een ‘warme overdracht’. Daarmee is onze werkwijze betrouwbaar en efficiënt.

De digitaliseringsstrategie (bijlage 1) sluit aan op dit plan. Persoonlijk en gepersonaliseerd is niet voor niets één van de pijlers. Daaronder valt bijvoorbeeld het standaardiseren van processen met feedback van de doelgroep en het toetsen van de beleving van inwoners en ondernemers om de dienstverlening blijvend te verbeteren.
Bij een eenduidige werkwijze meten én weten we de behoefte van onze inwoners en ondernemers.

We kunnen nooit aan de behoeften van alle inwoners en ondernemers tegemoetkomen omdat wij met beperkte middelen werken, we ons aan wettelijke regels moeten houden en we een politiek bestuurlijk organisatie zijn waarin politieke keuzes worden gemaakt. Maar op deze manier komen we wel het grootste deel van onze inwoners en ondernemers tegemoet.

2.3 Toegankelijke dienstverlening

We zijn bereikbaar en toegankelijk voor alle Almeerse inwoners en ondernemers: aan de balies, aan de telefoon, digitaal via de website, op social media, en in de stad, wijk of thuis. En we toetsen of wij de servicebeloften halen. We leggen onze procedures uit, en we zijn duidelijk over wat wel en wat niet kan. We hebben een hartelijke en open houding en kunnen bij contacten met inwoners en ondernemers de boodschap duidelijk vertellen en beschrijven, in begrijpelijke taal. We werken aan een website, waarbij de informatie duidelijk, begrijpelijk en vindbaar is.

We zijn zelf van begin tot eind verantwoordelijk voor inlevende dienstverlening. Dat betekent dat we gastvrij zijn in het stadhuis. Inwoners, partners en ondernemers mogen ons hierop aanspreken, zodat wij dit meenemen in onze feedbackloop. Op basis van gelijkwaardigheid, ervaring, deskundigheid, vakmanschap en goed luisteren bieden we passende hulp. We nemen levenservaring mee in de uitvoering van ons werk. Dit zijn ook de uitgangspunten van het Palet van vertrouwen (bijlage 2). Het gaat hierbij om het terugwinnen van het vertrouwen van de inwoners door te doen wat we zeggen en te zeggen wat we doen. En: wat is nu de volgende stap? Wat kun je van ons verwachten? Dus: wij bouwen aan vertrouwen. Wij betrekken de Herstelexperts bij initiatieven. Wij hanteren een wijkaanpak.

Op een laagdrempelige manier zorgen wij dat we in de buurt zijn. De wijkwerkers van de wijkteams in Almere vertegenwoordigen diverse zorg- en welzijnsorganisaties in de wijk. Samen met inwoners zoeken zij naar praktische oplossingen. Als dat nodig is wijzen ze de weg naar professionele hulp.

Van Luisteren naar Horen

In de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden kan het zijn dat medewerkers selectief luisteren. Hiermee wordt niet gezegd dat zij niet geïnteresseerd zijn, maar dat alleen bepaalde woorden worden gehoord die aansluiten bij het kader waarnaar de behoefte wordt vertaald. Hierbij mist de medewerker het hele verhaal en de mogelijkheid om de vraag achter die vraag te kunnen stellen, en er antwoord op te krijgen. Horen bestaat uit 2 elementen: dieper luisteren en begrip tonen. Door deze 2 elementen te combineren wordt menselijkheid geen onderdeel van een
functie, maar onderdeel van de persoon die een medewerker is.

2.4 Proactieve dienstverlening

Door meedenken en vooroplopen verbeteren we de dienstverlening op een duurzame manier. We onderzoeken wat er nodig is en waar de behoefte van de inwoner ligt. We bieden (gecombineerde) diensten en producten waar men op recht heeft, nog voor de vraag gesteld wordt. Lukt het niet digitaal? Dan kunnen we je ook op een andere manier helpen.

We leren van ervaringen met inwoners- en ondernemerscontacten. Hierbij sturen we inventief bij voor verbetering. We passen waar nodig participatie toe. We informeren niet alleen, maar we betrekken onze inwoners en ondernemers professioneel en op tijd.

We hanteren de Almeerse Informele Aanpak. We hanteren servicebeloften binnen de wettelijke termijn. Het liefst nog iets sneller. We pakken binnen de servicebeloften de telefoon aan om onze inwoners en ondernemers te woord te staan. We werken slagvaardig en vanuit de bedoeling, waarbij we doen wat nodig is en dus verder kijken dan alleen wet- en regelgeving. Zo zorgen we samen voor een inlevende dienstverlening die meegroeit met de stad!

3. De doelen van het programma

3.1 Doelen

Aanpak cultuur, structuur & sturing

Het doel van dit programma is het verbeteren van de dienstverlening van de gemeente
voor de komende 5 jaar. Waarbij we rekening houden met cultuur, structuur en sturing.
Daarmee bouwen we aan vertrouwen van onze inwoners en ondernemers. Deze 3 elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en nodig voor een goede borging. Immers, zonder structuur is een cultuurverandering niet mogelijk. Want wat zijn de standaarden? Wat wordt er van je verwacht? En: zonder sturing is de verandering slechts vluchtig.

3.1.1 Cultuur

Wij zijn een menselijke overheid met een rechtwaardige dienstverlening die het vertrouwen van inwoners in de gemeente herstelt. In het toekomstige DNA van de gemeente Almere maakt de organisatie plaats voor een brede helpende houding.

  • We passen moreel beraad toe en hanteren de menselijke maat
  • We hebben een cultuur van vertrouwen tussen inwoners en ondernemers en geven gezamenlijk invulling aan een goede dienstverlening
  • Medewerkers zijn in staat te handelen volgens het Palet van vertrouwen
  • DNA en grondhouding zijn beschreven en we denken en werken als zodanig
  • We kunnen elkaar aanspreken en voorzien van constructieve feedback
  • Wij hanteren toegankelijke dienstverlening
  • Wij zijn zichtbaar, benaderbaar en aanspreekbaar

3.1.2 Structuur

Wij hebben een werkstructuur waarbij de inwoner centraal staat en waarin we voldoen aan de behoefte van onze inwoners en ondernemers, waar we kunnen. We bieden een structuur voor standaardprocessen en een omgeving waarin we maatwerk kunnen bieden. En dat maatwerk leidt tot het verbeteren van de standaarden.

  • We sturen op continu verbeteren en hebben de juiste data beschikbaar om hierin keuzes te maken
  • Wij hebben inzicht in en overzicht over ontwikkelingen en trends
  • We vragen één keer gegevens uit, om deze meervoudig te kunnen gebruiken waar dat kan
  • We hebben zicht op signalen vanuit onze inwoners, ondernemers én interne signalen, en kunnen deze proactief uitvragen

Wij zijn in staat als organisatie om onze processen vanuit inwonersperspectief in te richten.

  • We passen stress-sensitieve dienstverlening toe (verminderen van stress en versterken van eigen kracht van Almeerders, door hulpverlening af te stemmen op hun stressvolle situatie)
  • We hanteren de Almeerse Informele Aanpak
  • Afnemers van onze dienstverlening kennen het proces van de gevraagde dienst of het product en weten wat ze van ons kunnen verwachten en wanneer
  • We nemen de inwoner als uitgangspunt en verbeteren processen
  • We kunnen omgaan met wetten en regels en zijn in staat van de regels af te wijken, als dat tegemoetkomt aan de bedoeling van ons werk
  • Alle afdelingen hebben een paragraaf over (interne) dienstverlening opgenomen in hun jaarplan en werken conform dit plan

3.1.3 Sturing

Wij hebben het overzicht op onze inwoners- tevredenheid en zijn in staat snel te doen wat nodig is.

  • We monitoren de feedbackloop, primair op toegepaste verbeteringen en effecten, secundair op de kpi’s
  • Managers zijn in staat actief de nieuwe werkwijzen te promoten en door te voeren
  • We stellen jaarlijks de rapportage dienstverlening en kwartaalrapportages op en we evalueren het systeem
  • We werken afdelingsoverstijgend en zoeken actief de samenwerking op
  • We herkennen situaties als we intern vastlopen, en acteren daarop
  • We weten elkaar te vinden of we kunnen intern snel doorverwijzen of overdragen
  • We voorzien elkaar van feedback zodat we blijven werken vanuit de bedoeling
  • We passen faciliterend leiderschap en bottom-up management toe

We zijn in staat onderlinge verbanden te zien.

  • We hebben de stuurinformatie op orde voor klachten, bezwaren, meldingen, complimenten en andere signalen
  • We voeren intervisiegesprekken om patronen te herkennen en processen daarop aan te passen
  • Beleid volgt uitvoering; we passen ons beleid en de regels aan, als dat beter past bij het uitvoeren van de bedoeling

Introductie van feedbackloops

Door het invoeren van een feedbackloop bij bijna alle vormen van dienstverlening, wordt de verandering een doorgaand proces, dat met goede sturing, continu verbetert. We vragen naar signalen van onze inwoners, ondernemers en collega’s en doen er ook wat mee. We passen daarop onze processen en producten aan, en koppelen dit terug. Zo kunnen wij toetsen of de aanpassingen ook waarde opleveren.

De programmering valt of staat met de medewerking van de afdelingen en de directie.
De hulpvraag moet gedragen worden, en de voorwaarde is dat er commitment wordt
afgegeven op de beschikbaarheid van benodigde medewerkers. Er is bij veel afdelingen al een hoge werkdruk, en een tekort aan mensen.

Toch is het belangrijk dat we tijdelijk tijd en mensen vrijmaken, om zo een efficiëntieslag te maken en daardoor ruimte te creëren. Die ruimte zorgt ervoor dat er middelen vrijkomen, die wij dan weer kunnen inzetten, om verder te verbeteren. Daarom is het belangrijk dat de directie stuurt, onder andere door het verwerken van deze aanpak in de afdelingsplannen en in de klankbordgesprekken. We hebben top-down commitment nodig en de aanpak is bottom-up.

Voor deze uitdaging is een ‘agile aanpak’ het meest wenselijk. Stapsgewijs toewerken naar resultaten, waarbij samenwerking en samenhang sleutelwoorden zijn. Omdat we de agile aanpak hanteren, is niet altijd vooraf bekend wat de precieze stappen zijn. Wel moeten de doelen, de scope en de resultaten vooraf worden afgestemd met de afdeling. Dit sluit precies aan op de organisatie, om te werken vanuit de bedoeling, in plaats van alleen de regels te volgen. We raadplegen onze inwoners en ondernemers waar het kan vooraf, en toetsen tussentijds. We sturen bij tijdens het project, niet pas achteraf.

3.2 Concrete resultaten

We verbeteren de dienstverlening, naar een uniforme standaard. Dit houdt in:

  • Een klanttevredenheid van 80% voor de producten en diensten die via dit programma zijn verbeterd
  • 80% van de doorlooptijden wordt gehaald
  • Het vertrouwen in de gemeente stijgt in de eerste 2 jaar met 10%

We stellen de klantbeleving centraal vanuit een concreet uitvoeringsplan dat geïmplementeerd is in de organisatie, in samenwerking met het ambitieteam Persoonlijk en gepersonaliseerd (digitaliseringsstrategie).

4. Hoe gaan we te werk binnen het programma

4.1 Strategie

Het programmateam helpt de afdelingen hun dienstverlening te verbeteren. Waarbij we top- down commitment op de aanpak en inzet vragen, en bottom-up vragen om input van medewerkers uit de operatie. Zodat de veranderingen door
de juiste mensen worden doorgevoerd en de sturing en cultuurverandering ook vanuit het management wordt gestimuleerd. Per afdeling kijken we wat er nodig is, en passen daar onze instrumenten op aan.

We denken groot, maar we starten klein. Door uitproberen en meten komen we erachter wat werkt, waarom het werkt, en wat we beter anders kunnen aanpakken. Op deze manier houden we de risico’s klein. We gaan pas uitbreiden als we weten of het werkt. Zo kunnen we onze successen vergroten, versterken en verbinden met elkaar. Zodat we komen tot een positieve olievlek, die steeds verder uitbreidt.
En zo blijven we ons lerend vermogen vergroten.

Het programma Dienstverlening heeft een aantal instrumenten beschikbaar, waaruit de afdelingen een keuze kunnen maken. Dat zijn bijvoorbeeld de klantreis, de klantarena, intervisie, procesoptimalisatie en focusgroepen, bedoeld om de klantbeleving te bevorderen.

De inspanningen die nodig zijn voor het nastreven van de doelen, verschillen per afdeling en per onderwerp. Daarover moeten vooraf afspraken worden gemaakt, onder meer over de beschikbare uren vanuit de afdelingen zelf. De faciliterende rol en de kartrekkende rol komen vanuit het programma Dienstverlening. De uitvoering moet vanuit de afdelingen komen. Daar zit immers de leerbehoefte. Dit is een voorwaarde voor een goede borging.

Alternatief

Een alternatieve strategie voor de agile methode is de watervalmethode, waarbij er van tevoren goed wordt nagedacht over de resultaten en aanpak. Iedereen weet vooraf precies wat er wordt verwacht, en welke rol men bekleedt.

De kanttekening hierbij is dat bij deze aanpak de stappen vooraf al helemaal vaststaan. Er is weinig ruimte om tussentijds te wijzigen. En
pas aan het eind van het gehele traject wordt er opgeleverd. Hierdoor ontbreekt de flexibiliteit om tussentijds te toetsen en bij te sturen, als dat nodig blijkt.

Waardevoller is het om met elkaar de doelen vast te stellen en gaandeweg de aanpak te bepalen. Zodat we wendbaar blijven en makkelijker kunnen bijsturen. Zo kunnen we de verschillende afdelingen maatwerk voor verbetering aanbieden. Dat is pas dienstverlening.

Doordat we de agile aanpak hanteren (vooraf en tussentijds toetsen bij stakeholders (belanghebbenden), tijdig bijsturen) is dit programma goed in staat om flexibel te zijn. Stakeholdermanagement is hierbij heel belangrijk, waarbij wel de stip op de horizon altijd in het vizier moet blijven.

4.2 Methodiek

We kiezen voor een veranderstrategie volgens het stappenmodel van de Theory of Change, waarbij de stip op de horizon wordt gezet, en de weg ernaartoe in grote lijnen. Deze strategie is uiteengezet in 7 stappen:

  1. Identificeer het probleem en definieer je doelen
    Duidelijk en specifiek aangeven waar de verandertheorie op ingaat. Identificeren van de verwachte positieve verandering in de werkcultuur, in de lokale gemeenschap, etc.
  2. Bepaal de outputs en uitkomsten
    In omgekeerde volgorde vaststellen welke tastbare uitkomsten en outputs er nodig zijn om die doelen te bereiken. Een uitkomst is een voordeel of verandering die voortvloeit uit de output.

    In deze stap worden ook de randvoorwaarden of vereisten beschreven die moeten worden vervuld om de doelen te bereiken.
     
  3. Definieer inputs en activiteiten
    Inputs zijn de middelen die je nodig hebt om de gewenste outputs en uitkomsten te bereiken. Activiteiten zijn de specifieke acties, processen en stappen die je zult nemen om de input om te zetten in outputs en uitkomsten.
  4. Identificeer potentiële risico’s
    Beschrijven van de potentiële risico’s, obstakels en vertragingen waar je tegenaan kunt lopen bij het implementeren van het plan. Het identificeren van potentiële risico’s en het identificeren van de oorzaken ervan gaat helpen, nog voordat ze zich voordoen bij het ontwikkelen van strategieën voor het elimineren of beperken van de impact van deze problemen.
  5. Definieer maatstaven om de uitkomsten te meten en de prestaties te beoordelen Om de voortgang bij te houden en de impact te evalueren, heeft elke uitkomst meetbare doelen nodig die haalbaar zijn, relevant zijn en afgestemd zijn op de algemene langetermijndoelen. Definieer de statistieken die je gebruikt om het succes van je outputs te meten, en om te evalueren of je op het juiste pad bent om je doelen te bereiken.
  6. Bewaak de voortgang
    Voortdurend monitoren van de voortgang en evalueren van de impact ervan. Dit helpt om gebieden te identificeren die mogelijk moeten worden bijgesteld of aangepast. Verzamel feedback van betrokkenen bij het initiatief, zodat indien nodig weloverwogen beslissingen genomen kunnen worden en strategieën bijgestuurd worden.
  7. Vertel een verhaal
    Communicatie is essentieel om de stakeholders te helpen begrijpen wat je probeert te doen met je initiatief. Voor zowel de voortgang als de bijsturingen die noodzakelijk zijn. Leg uit hoe de gedefinieerde inputs en activiteiten
    leiden tot de gewenste outputs om de impact te maximaliseren. We werken vanuit de bedoeling. Dat betekent dat we stilstaan bij wat we doen, en dat we ook waarde toevoegen in ons handelen zodat de inwoner en ondernemer daarmee echt geholpen zijn.

4.3 Geleerde lessen

Het programma werkt per proces of per dienst of product. Daar, waar de afdelingen ons nodig hebben. Gedurende dit proces stellen we tussentijds bij, om zo de waarde te blijven leveren, met en voor onze inwoners. De geleerde lessen en bevindingen nemen we mee in de daaropvolgende processen, producten en diensten, zodat wij ook intern ons verbeterproces blijven volgen. En dat koppelen we terug aan de betreffende inwoners en ondernemers. Daarnaast houden we ook presentaties, waar alle medewerkers welkom zijn. Zo delen we onze kennis en ervaring, en verwachten we ook anderen te inspireren, die nog niet met deze aanpak bekend zijn.

5. Hoe gaan we het programma uitvoeren

5.1 Projectorganisatie en besturing

We kiezen voor een regievorm. Deze vorm heeft als belangrijkste focus doelgerichtheid. Dit is ondersteunend voor organisaties die sturen op activiteiten (dienstverlening).
Ook is dit goed geschikt om samen met de digitaliseringsstrategie inventief en innovatief veranderingen door te voeren.

Ambtelijk opdrachtgever is de afdelingsmanager Communicatie. De programmamanager is opdrachtnemer. 

Programmanager

Verantwoordelijk voor het aansturen en behalen van de programmadoelen en aanbrengen van samenhang tussen de verschillende projecten. Taken:

  • Opstellen van de planning van projecten
  • Bewaken van de budgetten
  • Samenstellen van de teams
  • Aansturen en faciliteren projectleiders
  • Onderhouden contacten stakeholders
  • Opstellen voortgangsrapportage

Regietafel

Op de (al bestaande) regietafels per domein wordt de dienstverlening besproken. Hier stemmen wij met de betreffende afdelingen af welke programmering we volgen en zetten we deze uit in de tijd. Hier wordt ook gerapporteerd op de voortgang, behaalde resultaten en eventuele vraagstukken.

Herstelexperts/adviseurs

Deze mensen zijn ons collectief (extern) geweten. Zij vertegenwoordigen deels onze inwoners, en zorgen voor de externe blik. Zij toetsen de doelstellingen en uitvoering op effectiviteit en op de door te voeren veranderingen. Taken:

  • Mandaat om te interveniëren op het programma als blijkt dat de systeemwereld de overhand neemt
  • Adviseert over programmering
  • Geeft inhoudelijke invulling aan projecten en evenementen

Projectleider(s)

Taken:

  • Verantwoordelijk voor project
  • Bewaakt planning en budget voor project
  • Verdeelt de taken binnen het projectteam
  • Rapporteert aan programmamanager

Projectteam

De samenstelling van het projectteam is per project verschillend. De projectleden
komen ‘uit de business’. Zo zorgen we ervoor dat de opgedane kennis en ervaring binnen de betreffende afdeling beklijft en geborgd wordt. Denk hierbij aan de operationeel experts, procesadviseur, beleidsadviseurs van een bepaalde afdeling, of een jurist of communicatieadviseur. Taken:

  • Levert input
  • Werkt mee aan project
  • Rapporteert aan projectleider

5.2 Tempo

Het tempo van de veranderingen en resultaten moet hoog blijven. Liever kleine stapjes, die waarde opleveren, dan langdurige trajecten, die pas achteraf inzage leveren over de voortgang. We moeten ervoor zorgen dat we maandelijks aantoonbaar waarde aan het opleveren zijn. Dat kan zijn dat we inzichten hebben verkregen, teksten op onze website hebben aangepast of plannen bij inwoners of ondernemers hebben getoetst. Per project moeten we dus een planning opstellen, met een grote afhankelijkheid van de beschikbaarheid van medewerkers van de betreffende afdelingen.

5.3 Inzet en capaciteit

De samenstelling van een projectteam is dus verschillend, en wordt vooraf afgestemd als het onderwerp en de aanpak bekend zijn. Belangrijk is dat we voortgang behouden, dus dat er op reguliere basis voor een bepaalde tijd commitment wordt afgegeven.

5.4 Communicatie en overleg

Communicatie met de stad

Zoals we al aangaven, is de communicatie met onze inwoners en ondernemers die gebruik maken van onze dienstverlening broodnodig. We toetsen daarmee of wij de juiste dingen doen, en of wij de dingen juist doen. De terugkoppelingslus die wij invoeren, draagt daar duidelijk aan bij en zorgt dat de samenwerking tussen de gemeente, partners, inwoners en ondernemers gelijkwaardig verloopt.

Communicatie met de raad

Jaarlijks stellen wij een rapportage dienstverlening op, die wij presenteren aan de raad. Daarin staat de klanttevredenheid over de meest afgenomen producten en diensten, zoals meldingen openbare ruimte, onze telefonische bereikbaarheid, vergunningen en onze digitale dienstverlening. Ook tevredenheid over bejegening en doorlooptijden worden vermeld. Dit is een goed meetinstrument om onze jaarlijkse voortgang te kunnen aantonen.

Communicatie met bestuur

Per kwartaal wordt de voortgang met de wethouder besproken. Bijzonderheden en resultaten worden gedeeld.

Communicatie binnen het programma

De lijntjes zijn kort, de programmamanager heeft wekelijks, zo niet dagelijks contact met de projectleiders en de herstelexperts. We richten een agile communicatiestructuur in, waarin wekelijkse en dagelijkse stand-ups zijn georganiseerd, en gecommitteerd worden bijgewoond. Daarin wordt besproken: wat heb je de afgelopen periode (week of dag) gedaan, wat ga je nu doen, en wat is je hulpvraag. Deze bewezen aanpak zorgt voor focus en constructieve feedback.

5.5 Risico's en beheersmaatregelen

Dit programma heeft een hoge haalbaarheid. Afdelingen geven nu vaak het signaal dat zij een centraal dienstverleningsbureau missen. Waar kun je terecht voor hulpvragen, informatie, een kennisplatform? Momenteel zijn deze diensten versnipperd in de organisatie terug te vinden. Dienstverlening wordt als belangrijk gezien binnen de organisatie, maar waar begin je met organiseren? Er is behoefte aan een centraal gecoördineerd orgaan, dat afstemming vindt met de stakeholders en voorwerk verzorgt zoals het bijeenbrengen van data. Het orgaan kan van daaruit een gefundeerd advies geven over de te behalen doelen en de methodieken om deze te behalen.

We doen het goed, of we doen het niet. In de praktijk hebben we geleerd dat een grondige aanpak waarbij alle 3 de elementen cultuur, structuur en sturing worden meegenomen, de best geborgde resultaten behalen. Binnen de POK-middelen is de post systeemleren opgenomen. Deze middelen worden ingezet om de organisatie te helpen om samen met inwoners en ondernemers te werken aan betere dienstverlening. Daarnaast is een post Herstelexpertise en ondersteuning opgenomen. Deze is bedoeld om menskracht op het gebied van herstelexpertise te bekostigen.

5.6 Begroting

De begroting is opgenomen in Bijlage 5.
 

6. Wat levert het programma op

6.1 Opbrengsten

Dit programma leidt tot een verbeterde standaardwerkwijze, ontwikkeld in lijn met de digitaliseringsstrategie, met als doel de klantbeleving centraal te stellen en onze dienstverlening te versnellen. Ook zorgt het programma dat wij patronen herkennen in maatwerk, zodat wij daarin ook kunnen standaardiseren. Op deze wijze zijn we ook beter in staat de (veranderende) klantbehoefte te herkennen, en daar beter op in te spelen. En het kennen van de klantbehoefte wordt ingezet om juist de cultuurverandering en de sturing op de nieuwe werkwijzen te borgen. Winst voor onze inwoners en ondernemers, en winst voor onze interne organisatie.

6.2 Meerwaarde

Allereerst dragen wij bij aan een positieve klantbeleving. Omdat we zeggen wat we doen, en dat we doen wat we zeggen, bouwen wij aan het herstel van vertrouwen van onze inwoners en ondernemers, in de gemeente.

Bijkomende effecten zijn het verhogen van de efficiëntie, omdat we ook de werkprocessen en werkafspraken raken, die we gelijk zo veel mogelijk kunnen optimaliseren. Daarnaast dragen wij bij aan het veranderen van de mindset. Hierdoor kijkt men kritischer naar het eigen werk, en komt men juist daardoor sneller en met meer verbetervoorstellen.

6.3 Afbakening

Waar nodig gaan we de samenwerking aan met andere afdelingen, om zo de integraliteit te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van het team Informatiemanagement en Processen (I&P) om de processen te optimaliseren. Of aan de afdeling Communicatie, als het gaat om het verbeteren van de uitgaande brieven.

We houden ook goed het projectenportfolio vanuit de digitaliseringsstrategie in de gaten, zodat we de timing van onze programmering afstemmen en samenvoegen, waar dat mogelijk is. Vooraf al afbakenen zorgt ervoor dat de motivatie van de afdelingen belemmerd wordt. Beter is het te kijken naar wat willen we bereiken. De doelen en de acties die we daarop uitvoeren, zorgen voor een afbakening on the job. Zo bestendigen we de agile manier van werken.

6.4 Ongewenste effecten

We willen voorkomen dat medewerkers ‘verandermoe’ worden. Er is al zoveel gaande bij de verschillende afdelingen. Daarom moeten we goed kijken naar het waarom, de timing en what’s in it for them. Zodat zij gemotiveerd blijven. Ook hier zijn afstemming en continu verbeteren de toverwoorden. 

Wat we wel willen bereiken is dat we onszelf met de expertise van de medewerkers verbeteren. Zij weten als geen ander wat er anders kan. Dat met elkaar bereiken geeft energie, kansen en ruimte om verder door te verbeteren.

Samenwerken is elkaar versterken!

Bijlage 1: Digitaliseringsstrategie

 Ambitie digitaliseringsstrategie, Persoonlijk en gepersonaliseerd

Ons doel

  • Wij werken aan het digitaliseren van onze dienstverlening
  • Waarbij ruimte blijft voor persoonlijk contact
  • Dat doen we met oog voor inwoners en ondernemers
  • Met een afdelingsoverstijgende aanpak

Onze beloften

  • Toegankelijk: inclusief, eenvoudig en snel
  • Persoonlijk: voor ieders situatie
  • Proactief: we zijn de vraag voor en helpen je op weg

Dat doen we zo

  • Vernieuwend: we werken met de beste tools
  • Klant voorop: inwoners en ondernemers staan centraal
  • Omnichannel: inwoners en ondernemers kiezen het kanaal
  • Track and trace: inwoners en ondernemers zijn geïnformeerd
  • Digitaal ID: voor identificatie, toegang en machtigingen

We realiseren de ambitie Persoonlijk en Gepersonaliseerd aan de hand van 5 sporen:

  1. 360 klantbeeld en regie op gegevens
    Met een integraal klantbeeld krijgt de inwoner en ondernemer regie op zijn of haar gegevens én kan de medewerker van de gemeente Almere inwoners en ondernemers beter helpen. We gebruiken enkel de toegestane relevante gegevens die nodig zijn voor het bieden van persoonlijke, toegankelijke en proactieve dienstverlening waarbij de menselijke maat voorop staat. Hierbij wordt te allen tijde toestemming van inwoners en ondernemers gevraagd.
  2. Omnichannel dienstverlening
    Door de kanalen bij elkaar te brengen, slimmer in te richten en goed op elkaar af te stemmen, zorgen we voor betere interactie met de inwoner en ondernemer. We zetten in op omnichannel dienstverlening, waarbij inwoners en ondernemers zelf beslissen welk kanaal zij willen gebruiken (gebaseerd op persoonlijke voorkeuren). Alle kanalen sluiten op elkaar, de klantbeleving staat centraal en daarmee ervaren zij één gemeente, ongeacht de keuze voor het kanaal.
  3. Vernieuwing digitale dienstverlening
    Door de inzet van goede software met moderne digitaliseringstechnieken en het moderniseren van onze processen kunnen wij met minder inspanningen betere resultaten bereiken voor de inwoner en ondernemer. Door het zoveel als mogelijk digitaliseren van de dienstverlening zijn inwoners en ondernemers sneller en eenvoudiger in staat om digitaal zaken te regelen. De gemeente behoudt een menselijk gezicht. De inwoner is geen nummer, maar een individu met een hulpvraag, wensen en behoeften.
  4. De klantbeleving centraal
    De klantbeleving centraal stellen vraagt om het uitgaan van de behoeften van inwoner en
    ondernemer. Dit vraagt om een samenhangende keten van de klantvraag, de hiervoor beschikbare kanalen en de hieraan gekoppelde gemeentelijke processen. We kijken vanuit het perspectief dat begint bij een levensgebeurtenis en eindigt wanneer de levering van product of dienst, volledig is afgerond. Deze keten bekijken we end-to-end en richten we zo optimaal mogelijk in.
  5. Digitale identiteit
    Om persoonlijke en proactieve dienstverlening mogelijk te maken is een veilige, betrouwbare digitale identiteit nodig. Met deze digitale identiteit (elektronische ID) kan op een veilige en betrouwbare manier de elektronische identificatie en authenticatie plaatsvinden. Zo kan worden bewezen dat een inwoner of ondernemer is wie hij of zij zegt te zijn. In het kader van toegankelijke dienstverlening is ook machtigen van belang.

Bijlage 2: Palet van vertrouwen

De leidende principes zijn:

Gelijkwaardigheid

We werken samen met inwoners, vrijwilligers en professionals aan wat er nodig is en behandelen elkaar met respect en zonder vooroordelen.

Luisteren

We nemen de tijd om goed te luisteren naar verhalen en vragen van inwoners en letten daarbij op belangrijke levensterreinen.

Ervaringsdeskundigheid

We waarderen en gebruiken kennis en ervaringen van inwoners om ze beter te helpen en om van te leren.

Vakmanschap 

We vertrouwen op de kennis en (praktijk)ervaring van professionals om te doen wat echt nodig is; mensen zijn daarbij belangrijker dan regels.

Verantwoordelijkheid

We hebben overzicht in wat er in de ondersteuning van inwoners gebeurt en alle professionals van de gemeente voelen zich verantwoordelijk voor proces en eindresultaat.

Betrouwbaarheid

We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen; we geven duidelijke en eerlijke informatie. 

Gastvrijheid

We zorgen dat inwoners zich welkom en veilig voelen in het contact met de gemeente en partnerorganisaties.

Bijlage 3: To-do lijst

Alle plannen duidelijk op een rijtje. “Vermenselijk gezamenlijk de organisatie en begin bij jezelf, daarna volgt de rest.”

1. Persoonlijk

1.1. Leer luisteren

Aanbeveling van de Ombudsman: het is heel belangrijk dat we goed luisteren en horen wat de eigenlijke vraag is. Alleen dan hebben we echt contact en kunnen we dienstbaar zijn.
Geef medewerkers tijd om te zien, voelen en ervaren hoe het ter plekke is, dus bij de inwoner, aanvrager, ondernemer etc. Het Gouden Oor
is een instrument om te meten of wij goed luisteren. We willen dit oppakken en alle afdelingen een quickscan laten afleggen.

1.2. Inwonerreizen

Bij een klantreis (inwonerreis) wordt vanuit het perspectief van de inwoner en ondernemer gekeken hoe een product of dienst verleend wordt. Van daaruit worden verbeteringen doorgevoerd.

1.3. Digitaliseringsstrategie

Binnen de digitaliseringsstrategie is het spoor Persoonlijk en gepersonaliseerd bedoeld voor het verbeteren van de digitale dienstverlening. Gedacht kan worden aan de digitale formulieren en diensten. En extra aandacht aan de vindbaarheid op de website.

2. Toegankelijk

2.1. Bouwen aan vertrouwen

Het gaat hierin om het terugwinnen van het vertrouwen van de inwoners door te doen wat we zeggen en te zeggen wat we doen. Wij volgen het college van herstelexperts bij initiatieven.
Gedacht kan worden aan stress-sensitieve dienstverlening.

2.2. Inclusie en diversiteit

Hierbij gaat het er vooral om dat onze dienstverlening voor iedereen is. Dat gaat zowel om fysieke als digitale toegankelijkheid als om bejegening.

2.3. Wat kan wel in plaats van wat kan niet (omdenken)

Aanbeveling van de Ombudsman: wanneer we denken in mogelijkheden, kan er altijd meer. Dus laten we intern kijken hoe we situaties kunnen ‘omdenken’.

2.4. In gesprek met inwoners en ondernemers

Alle medewerkers en bestuurders van de gemeente gaan minstens 1 keer per jaar op werkbezoek in de stad. We organiseren wilde woensdagen (de stad in) waarop alle medewerkers kunnen intekenen. We gaan in gesprek met informele leiders in Almere voor het open gesprek.

2.5. Brievenprojecten (van vakjargon naar menstaal)

Dit gaat niet alleen om het begrijpelijk en leesbaar herschrijven van brieven, maar ook om vernieuwende vormen van de briefinhoud overbrengen. Deze brieven worden getest door inwoners en ondernemers. Gedacht kan
worden aan visuele standaardcommunicatie en videocommunicatie. We startten al bij de brieven van de afdeling Werk en Inkomen. In 2025 volgen de afdelingen VTH, Burgerzaken en Belastingen.

2.6. Toegankelijke hal

Onze hal is statig, groot en zakelijk. Het creëert eerder afstand dan dat het uitnodigt binnen te komen. Wij willen dat de hal zo wordt
ingericht dat mensen zich thuis voelen en goede gesprekken (durven te) hebben.

3. Proactief

3.1. Organisatievisie

We werken aan afdelingsoverstijgend werken. Ook verwachten we in houding en gedrag eigenaarschap en dat regelruimte gegeven
en gepakt wordt. Alle afdelingen hebben een quickscan op de functieprofielen uitgevoerd en de competenties zijn gecheckt.

3.2. Terugkoppelingslus (integreer ervaringskunde, ontwerp gezamenlijk de menselijke feedbackloop)

Bij het behandelen van klachten, die we voortaan zien als verbetermogelijkheden, is er altijd een les te leren. Dat is de feedbackloop. Dus leren van klachten wordt de standaard. Niet alles is makkelijk, soms is het moeilijk het algemeen belang te dienen bij een schrijdend individueel verhaal. Maak dit inzichtelijk en deel dit in intervisiegesprekken.

3.3. Almeerse Informele Aanpak

Het gaat hierbij om het bellen van inwoners, en dan vooral bij afwijzingen, als voorbereiding op een besluit. Hierbij telt ook het kunnen voeren van moeilijke gesprekken met inwoners en het verantwoordelijk zijn voor het geven van het antwoord op de vraag. Deze aanpak geldt voor alle afdelingen.

3.4. Verbeterpunten uit de jaarrapportage dienstverlening

De volgende zorgpunten krijgen ook in 2025 de volle aandacht: terugbellen en opnemen tweede lijn, doorlooptijden, meldingen openbare ruimte, verbeteren van de vindbaarheid op de website.

Bijlage 4: Handreiking Bouwen aan Vertrouwen

Bijlage 5: Begroting

Alle bedragen zijn in duizendtallen.

Onderdeel

2024

2025

2026

2027

Totaal

Budget CvH experts, betaald uit POK Systeem leren (Actielijn 3)664004004001266
Herschrijven standaard brieven, betaald uit POK Systeem leren (Actielijn 3)54

-

-

-

54
Ontdekkingsteams, betaald uit POK Systeem leren (Actielijn 3)62

-

-

-

62
WMO ontdekkingsteam, betaald uit POK Systeem leren (Actielijn 3)36747474258
Uitbreiden informele aanpak en Gouden Oor, betaald uit POK Systeem leren (Actielijn 3)20505050170
      
Inzet CvH experts, POK Versterking integraal werken sociaal domein (Actielijn 5)503344006001.384
      
Totaal Lias2888589241.1243.194
Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening