Direct naar paginainhoud

Overlijden

Als iemand overlijdt doe je hiervan binnen 6 werkdagen aangifte bij de gemeente. Dit kan via de uitvaartondernemer. Als je als familie of vriend van de persoon die overleden is zelf aangifte wilt doen, kun je online een afspraak maken.

Als het niet lukt om online binnen 6 werkdagen na het overlijden een afspraak in te plannen, bel je naar 14 036. Wij plannen dan een afspraak voor je in.

Meenemen naar jouw afspraak

  • Jouw geldige identiteitsbewijs
  • Een verklaring van overlijden afgegeven door de arts (A-verklaring)
  • Een verklaring van de doodsoorzaak, als je deze hebt gekregen (B-verklaring)
  • Als uitstel van de crematie of begrafenis nodig is: verklaring van geen bezwaar   

Als iemand door een onnatuurlijke oorzaak (ongeluk, geweld of (zelf)moord) is overleden neem je ook mee:

  • Verklaring van niet-natuurlijk overlijden (van een schouwarts)
  • Verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie (van de officier van justitie)

Rijbewijs en reisdocumenten 

Als iemand overlijdt zijn rijbewijs en reisdocumenten (paspoort, ID-kaart) van die persoon niet meer geldig. Je kunt de documenten nog wel voor identificatie gebruiken om bijvoorbeeld een bankrekening op te heffen. Je levert de documenten daarna in bij Burgerzaken. Je krijgt hiervoor geen oproep. 

Uitvaartvoorzieningen in Almere

Almere heeft 2 gemeentelijke uitvaartvoorzieningen:

Flevo uitvaartfaciliteiten beheert de begraafplaatsen, uitvaartcentra en het crematorium. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Flevo uitvaartfaciliteiten B.V. via telefoonnummer 036 535 72 00. 

Uitstrooien van as

Zorg ervoor dat je de as uitstrooit op gemeentegrond. Vraag toestemming van de eigenaar als de grond niet van de gemeente is. Strooi de as nooit uit naast wegen, fietspaden, speelplaatsen, en vuilstortplaatsen om gevaarlijke situaties en overlast te voorkomen.

Begrafenis in het buitenland

Als de uitvaart in het buitenland is, dan heb je voor het vervoer vanuit Nederland toestemming van de gemeente nodig. De gemeente geeft dan een laissez-passer af. Dit is een vervoersbewijs voor een persoon die overleden is naar een ander land. De gemeente waar de overlijdensakte is opgemaakt levert de laissez-passer wordt gegeven. Het vervoer naar het buitenland regelt de uitvaartverzorger meestal.

    Overlijden in het buitenland

    Op de website nederlandwereldwijd.nl lees je wat je moet doen als iemand die in Nederland staat ingeschreven in het buitenland overlijdt. Je moet in dat land aangifte van overlijden doen. Medewerkers van de Nederlandse ambassade kunnen je daarbij helpen. 

    Je moet het overlijden ook melden in de gemeente waar de persoon die overleden is stond ingeschreven. Hierbij is de overlijdensakte uit het buitenland nodig. Het kan zijn dat de akte eerst gelegaliseerd moet worden. Meer informatie over het legaliseren van documenten vind je op de website nederlandwereldwijd.nl van de Rijksoverheid

    Is er iemand in het buitenland overleden en wil je die persoon in Nederland begraven? Dan heb je een verlof tot begraven of cremeren nodig. Bel naar 14 036. Vanuit het buitenland bel je +31 36 539 99 11. 

    Erfgenamen van overleden personen opvragen

    Mensen die de spullen van een overleden persoon erven zijn erfgenamen. De gemeente weet niet wie de erfgenamen zijn, maar kan wel de naam en adresgegevens van de oudste nog levende familie van de persoon die overleden is (nabestaande) nabestaande verstrekken geven als dit nodig is. We geven niet alle nabestaanden door, behalve wanneer een notaris om een 'Staat van inlichtingen' vraagt voor het opstellen van een verklaring van erfrecht.

      Verklaring Erfrecht

      In een verklaring van erfrecht staat wie de wettelijke erfgenamen zijn van een persoon die overleden is. De notaris maakt de verklaring op. Een executeur testamentair of een belanghebbende vraagt deze verklaring aan, bijvoorbeeld om een erfenis te verdelen of een bankrekening vrij te maken. De notaris vraagt hiervoor een 'Staat van inlichtingen' aan bij Burgerzaken, waarvoor kosten worden berekend.

        Afschrift of uittreksel van overlijdensakte aanvragen

        Je kunt het afschrift of uittreksel alleen aanvragen in de gemeente waar de persoon overleden is.
        Is de persoon overleden in Almere? Kijk dan op de pagina 'Afschriften of uittreksels Burgerlijke Stand.

        Voor het aanvragen van een afschrift/uittreksel van een akte uit het overlijdensregister heb je nodig:

        • Jouw geldige identiteitsbewijs
        • De complete naam van de persoon die is overleden
        • Mogelijk: document waarin staat waarom je het afschrift of uittreksel nodig hebt

        Voor uitvaartondernemers

        Ben je uitvaartondernemer? Dan kun je online aangifte doen van overlijden. Je hebt hiervoor eHerkenning nodig met minimaal machtigingsniveau 2+.

        Aangifte doen uitvaartondernemer

        In het weekend en op feestdagen is er voor begrafenisondernemers een piketnummer: 06 527 836 88.

        Op de hoogte brengen van organisaties

        Van het overlijden maken wij een akte op. Wij verwerken het overlijden ook in de Basisregistratie Personen (BRP). Op die manier zijn overheidsinstanties meteen op de hoogte. Een aantal van deze overheidsinstanties zijn de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank en de meeste pensioenfondsen. 

        Andere organisaties, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, breng je zelf op de hoogte. Je gebruikt daarvoor het uittreksel van de overlijdensakte. Meestal krijg je dit uittreksel van de uitvaartverzorger. Je kunt ook zelf het uittreksel aanvragen.

        Illustratie Almere skyline
        Jouw mening