Direct naar paginainhoud

Klacht indienen

Ben je ontevreden over onze dienstverlening, dan kun je online, schriftelijk of telefonisch een klacht indienen. Een klacht gaat over de manier waarop een bestuursorgaan of een medewerker van de gemeente Almere zich tegenover jou heeft gedragen. Een klacht gaat dus bijvoorbeeld over de manier waarop je te woord bent gestaan, over een brief die niet beantwoord is, of over een toezegging die volgens jou niet is nagekomen.

Voorwaarden

Je kunt een klacht indienen over alle zaken en personen waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Je kunt bijvoorbeeld een klacht hebben over de manier waarop de gemeente haar taken uitvoert, maar ook over hoe je bent behandeld door een medewerker van de gemeente of van een van de wijkteams. Je kunt niet opnieuw klagen over zaken die al eerder als klacht in behandeling zijn genomen (en/of afgehandeld zijn).

  • Is iets niet in orde in de openbare ruimte, heb je een melding over grofvuil of is er sprake van geluidsoverlast? Doe dan een Melding openbare ruimte.
  • Heb je een klacht over het onderwijs van jouw kind, dan kun je jouw klacht indienen bij de school of de onderwijsinspectie.

Afhandeling van je klacht

De gemeente neemt meestal eerst contact met je op om te kijken wat er aan de hand is en om er iets aan te doen. Vervolgens word je klacht behandeld. Je ontvangt binnen 6 weken een uitspraak over de klacht. Lukt het de gemeente niet om binnen 6 weken de klacht te behandelen, dan krijg je hiervan bericht. Jouw klacht wordt dan binnen 10 weken behandeld. De wettelijke afhandelingstermijn van een klacht is maximaal 6 weken na ontvangst door de gemeente. Deze termijn mag eenmalig met 4 weken verlengd worden.

In verband met privacyregels wordt het klachtenformulier na 15 minuten inactiviteit gesloten zonder de al ingevoerde gegevens op te slaan.

Klacht indienen

Als je een klacht hebt, dan kun je die online indienen:

Klacht indienen

Je kunt ook een brief sturen waarin je jouw klacht beschrijft. Vermeld in de brief jouw naam, adres, telefoonnummer en beschrijf in het kort wat er gebeurd is, wanneer en waar. Stuur kopie├źn van (bewijs)stukken mee als dit mogelijk is. Stuur je brief naar:

Gemeente Almere
T.a.v afdeling Klant Contact Centrum
Postbus 200
1300 AE Almere

Of je kunt met ons bellen via telefoonnummer 14 036. 

De gemeente is niet verplicht jouw klacht in behandeling te nemen wanneer je jouw klacht niet indient binnen 1 jaar nadat de gedraging waarover je een klacht wilt indienen zich heeft voorgedaan.

Gemeentelijke Ombudsman

Heb je een probleem waar je zelf niet uitkomt met de gemeente Almere? Dan ben je iedere laatste donderdag van de maand tussen 16.00 en 18:00 uur van harte welkome op het inloopspreekuur van de ombudsman in het stadhuis. Kun je niet langskomen of twijfel je of de ombudsman je wel kan helpen? Bel dan op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur naar 020-625 9999 of stuur een mail naar info@ombudsmanmetropool.nl.

Kijk voor meer informatie op ombudsmanmetropool.nl.

Illustratie Almere skyline
Jouw reactie