Direct naar paginainhoud

Uitkering aanvragen

Heb je geen inkomen? Of is jouw inkomen te laag om van te leven? Je hebt dan misschien recht op een bijstandsuitkering. Je moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Je kunt de aanvraag online doen. Je kunt daarbij hulp van de gemeente krijgen.

Bijstand voor zelfstandigen

Ben je zelfstandig ondernemer? En ervaar je financiële moeilijkheden? Dan kun je een beroep doen op bijstand voor zelfstandigen (Bbz) als je aan de voorwaarden voldoet. Meld je hiervoor bij het Zelfstandigenloket Flevoland. Vraag dus geen uitkering aan via deze pagina. 

Heb je hulp nodig bij jouw online aanvraag?

Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.

Stap 1: Heb je recht op een uitkering van het UWV?

Geldt een van de volgende situaties voor jou?

  • Zit je bijna of sinds kort zonder werk?
  • Ben je ziek?
  • Heb je een arbeidsbeperking waardoor je niet kunt werken?
  • Ben je zwanger?

Misschien heb je dan recht op een uitkering van het UWV. Bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering of een ziektewetuitkering.

Controleer bij het UWV of je recht hebt op een van deze uitkeringen.

Direct naar UWV

Heb je geen recht (meer) op een uitkering van het UWV? Ga dan door naar stap 2

Stap 2: Heb je recht op een uitkering van de gemeente?

Je kunt in Almere een bijstandsuitkering aanvragen als je:

  • in Almere woont of een briefadres hebt;
  • Nederlander bent, burger van de Europese Unie of een geldig verblijfsdocument hebt;
  • ouder bent dan 18, maar onder de AOW-leeftijd;
  • niet genoeg inkomen hebt om van te leven;
  • geen andere uitkering kunt krijgen;
  • spaargeld of kostbare spullen hebt die onder de vermogensgrens blijven.

WW-uitkering

Ontvang je op dit moment nog een WW-uitkering? Je kunt een bijstandsuitkering aanvragen vanaf 4 weken voordat jouw WW-uitkering eindigt.

Dakloos

Ben je dakloos? Ga dan naar het inloopspreekuur voor dak- en thuislozen.

Stap 3: Wat heb je nodig voor een aanvraag?

A. DigiD

Je hebt een DigiD nodig om een bijstandsuitkering aan te vragen.

Heb je nog geen DigiD?

Heb je nog geen DigiD? Dan kun je nog geen bijstandsuitkering aanvragen. Wat je dan kunt doen:

  1. Vraag een DigiD aan. 
    Let op! Het duurt ongeveer 5 werkdagen voor je jouw DigiD binnen hebt.
     
  2. Meld je direct bij de gemeente Almere, via het meldingsformulier. Daarmee geef je aan dat je vandaag een uitkering wilde aanvragen, maar dat je eerst een DigiD moet aanvragen. De datum van vandaag wordt dan vastgelegd bij de gemeente. Dat heet de ‘meldingsdatum’. Dat is belangrijk omdat jouw uitkering (als deze wordt toegekend) pas in kan gaan vanaf de meldingsdatum.

B. E-mailadres

We hebben jouw e-mailadres nodig om een aantal zaken naar je toe te sturen:

Heb je geen e-mailadres? Je kunt een e-mailadres aanmaken. Als dat niet zelf lukt, kunnen vrienden, familie of een hulpverlener je mogelijk helpen. Als dat niet lukt of als je geen internet hebt, dan kun je een aanvraag indienen zonder e-mailadres. Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.

C. Bewijsstukken

Wij hebben bewijsstukken van je nodig om te beoordelen of je recht hebt op een uitkering. Je kunt de bewijsstukken die je nu hebt meteen online meesturen bij jouw aanvraag. Hoe sneller je deze bewijsstukken inlevert, hoe sneller wij jouw verzoek kunnen behandelen.

Stap 4: Ben je ouder of jonger dan 27 jaar?

Stap 5: Aanvraag starten

Je vraagt de uitkering aan via de groene knop hieronder. Je komt dan bij de Snelbalie. Dat is een online programma waarin je een uitkering kunt aanvragen.

Houd rekening met het volgende:

  • Het invullen duurt ongeveer 30 minuten.
  • Gebruik geen mobiele telefoon voor het aanvragen. De kans bestaat dat jouw aanvraag dan niet goed wordt verzonden naar ons. Heb je de vragenlijst toch ingevuld op je mobiele telefoon? Controleer dan of je een e-mail ter bevestiging binnen hebt gekregen. Nee? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.
  • Zorg dat je jouw bewijsstukken bij de hand hebt en al opgeslagen op je pc.
  • Als je 15 minuten geen toets aanraakt/niets invult, dan moet je daarna opnieuw inloggen met jouw DigiD. De antwoorden die je al hebt ingevuld blijven wel bewaard.
  • Je zult zien dat een aantal zaken van je al bekend zijn. Dit heet het Digitaal Klantdossier.

Controleer of je een bevestiging hebt ontvangen

Controleer na jouw aanvraag altijd of je een e-mail ter bevestiging hebt ontvangen. Check zo nodig ook jouw spammail. Dit is belangrijk, want als je die e-mail niet hebt ontvangen, is jouw aanvraag niet bij ons binnen gekomen. Dan kunnen wij niet starten met de afhandeling.

Geen e-mail ontvangen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.

Aanvraag uitkering starten

Storing

Als er een storing in het systeem is, probeer het dan later die dag nog een keer. Lukt het dan ook niet, vul dan in ieder geval het online meldingsformulier in. Op die manier wordt jouw aanvraag alvast geregistreerd op de dag van vandaag.

Wat gebeurt er na jouw aanvraag?

Heb je een bevestiging ontvangen op het e-mailadres dat je hebt opgegeven? Dan is jouw aanvraag gelukt! Controleer ook je spammail als dat nodig is.

Is er iets misgegaan of wil je graag hulp bij jouw aanvraag? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’. Je kunt ook langs gaan bij de balie Sociaal Domein in het Stadhuis.

Gesprek

Na jouw aanvraag nodigen wij je uit voor een aanvraaggesprek. Dat doet de inkomensconsulent die jouw aanvraag in behandeling neemt. Dit gesprek is verplicht. De inkomensconsulent belt je binnen een week om een afspraak voor het gesprek te maken. Deze afspraak wordt bevestigd met een brief. Daarin staat of wij nog aanvullende informatie van je nodig hebben.

Besluit

Wij kunnen een besluit nemen zodra je:

  • alle bewijsstukken volledig hebt aangeleverd;
  • je op het aanvraaggesprek bent geweest;
  • en wij verder geen vragen meer hebben.

Je krijgt dan binnen acht weken een brief thuisgestuurd, waarin staat of je wel of niet een uitkering krijgt. Deze brief heet een 'beschikking'.

Voorschot

Als je een uitkering aanvraagt kan het dus een tijdje duren voordat je geld krijgt. Duurt de afhandeling langer dan 4 weken, dan ontvangt je van ons een voorschot. Het voorschot is 95% van de bijstandsnorm die voor je van toepassing is. Je krijgt later de 5% nog bijgeschreven als de uitkering wordt toegekend.
Je houdt recht op voorschotten zolang jouw uitkeringsaanvraag nog niet is afgehandeld. Je moet dan wel alle nodige gegevens aan ons hebben doorgegeven.

Je krijgt geen voorschot als direct duidelijk is dat je geen recht hebt op een bijstandsuitkering.
Als later tijdens de afhandeling blijkt dat je geen recht hebt op een uitkering, moet je het voorschot terugbetalen.

Uitkeringsbedragen en vakantiegeld

Na jouw aanvraag

Extra bewijsstukken inleveren

Heb je jouw aanvraag ingediend? En moet je nog extra bewijsstukken inleveren? Je kunt de bewijsstukken in 1 keer uploaden en via Mijn Inkomen naar de gemeente sturen. 

Vragen over werk beantwoorden

Een klantmanager van de gemeente nodigt je uit voor een re-integratiegesprek. Als werk nog niet mogelijk is, kunnen we praten over andere manieren om actief te zijn en/of zorg die je nodig hebt.

Illustratie Almere skyline
Jouw reactie