A. DigiD
U hebt een DigiD nodig om een bijstandsuitkering aan te vragen. Hebt u nog geen DigiD?
Dan kunt u nog geen bijstandsuitkering aanvragen. Wat u dan kunt doen:
1. Vraag een DigiD aan.
Let op! Het duurt ongeveer 5 werkdagen voor u uw DigiD binnen hebt.
2. Meld u direct bij de gemeente Almere, via onderstaande button. U komt nu bij een online formulier. Daarmee geeft u aan dat u vandaag een uitkering wilde aanvragen, maar dat u eerst een DigiD moet aanvragen. De datum van vandaag wordt dan vastgelegd bij de gemeente. Dat heet de ‘meldingsdatum’. Dat is belangrijk omdat uw uitkering (als deze wordt toegekend) pas in kan gaan vanaf de meldingsdatum.
Online aanmelden bij gemeente Almere
B. E-mailadres
We hebben uw e-mailadres nodig om een aantal zaken naar u toe te sturen:
• een bevestiging van uw aanvraag;
• een uitnodiging om online vragen te beantwoorden over werk en zorg.
Hebt u geen e-mailadres? U kunt een e-mailadres aanmaken. Als dat niet zelf lukt, kunnen vrienden, familie of een hulpverlener u mogelijk helpen. Als dat niet lukt of u als u geen internet hebt, dan kunt u een aanvraag indienen zonder e-mailadres. Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.
C. Bewijsstukken
Wij hebben bewijsstukken van u nodig om te beoordelen of u recht hebt op een uitkering. U kunt de bewijsstukken die u nu hebt meteen online meesturen bij uw aanvraag. Hoe sneller u deze bewijsstukken inlevert, hoe sneller wij uw verzoek kunnen behandelen.
Welke bewijstukken hebt u nodig?
In de lijst bewijsstukken staat precies wat u moet inleveren. Download Lijst bewijsstukken in pdf.
Let op de volgende dingen:
- Het is belangrijk bewijsstukken eerst op te zoeken en op te slaan op uw computer. Pas daarna begint u met de online aanvraag. U voorkomt daarmee dat de aanvraag wordt stopgezet omdat u tussendoor te lang moet zoeken.
- Een bewijsstuk mag niet groter zijn dan 1MB.
- Met de KopieID-app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitsbewijs (ID-bewijs). U kunt de app eventueel ook gebruiken om andere bewijsstukken digitaal te maken. Dan kunt u ze meteen online meesturen met de aanvraag.
- Hoe completer u uw aanvraag instuurt, hoe sneller wij uw recht op een uitkering kunnen bepalen. Maar wacht niet met aanvragen totdat u alle bewijsstukken hebt. U kunt ze ook later nasturen.
D. Computer
Gebruik een computer of laptop om uw aanvraag te doen. Dus geen tablet of smartphone! Daarmee kunt u uw aanvraag niet goed verzenden naar de gemeente.