Heb je geen inkomen? Of is jouw inkomen te laag om van te leven? Je hebt dan misschien recht op een bijstandsuitkering. Je moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Je kunt de aanvraag online doen. Je kunt daarbij hulp van de gemeente krijgen.
Ben je zelfstandig ondernemer? En ervaar je financiële moeilijkheden? Dan kun je een beroep doen op bijstand voor zelfstandigen (Bbz) als je aan de voorwaarden voldoet. Meld je hiervoor bij het Zelfstandigenloket Flevoland. Vraag dus geen uitkering aan via deze pagina.
Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.
Geldt een van de volgende situaties voor jou?
Misschien heb je dan recht op een uitkering van het UWV. Bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering of een ziektewetuitkering.
Controleer bij het UWV of je recht hebt op een van deze uitkeringen.
Heb je geen recht (meer) op een uitkering van het UWV? Ga dan door naar stap 2
Je kunt in Almere een bijstandsuitkering aanvragen als je:
Ontvang je op dit moment nog een WW-uitkering? Je kunt een bijstandsuitkering aanvragen vanaf 4 weken voordat jouw WW-uitkering eindigt.
Ben je dakloos? Ga dan naar het inloopspreekuur voor dak- en thuislozen.
Je hebt een DigiD nodig om een bijstandsuitkering aan te vragen.
Heb je nog geen DigiD? Dan kun je nog geen bijstandsuitkering aanvragen. Wat je dan kunt doen:
We hebben jouw e-mailadres nodig om een aantal zaken naar je toe te sturen:
Heb je geen e-mailadres? Je kunt een e-mailadres aanmaken. Als dat niet zelf lukt, kunnen vrienden, familie of een hulpverlener je mogelijk helpen. Als dat niet lukt of als je geen internet hebt, dan kun je een aanvraag indienen zonder e-mailadres. Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.
Wij hebben bewijsstukken van je nodig om te beoordelen of je recht hebt op een uitkering. Je kunt de bewijsstukken die je nu hebt meteen online meesturen bij jouw aanvraag. Hoe sneller je deze bewijsstukken inlevert, hoe sneller wij jouw verzoek kunnen behandelen.
Je vraagt de uitkering aan via de groene knop hieronder. Je komt dan bij de Snelbalie. Dat is een online programma waarin je een uitkering kunt aanvragen.
Houd rekening met het volgende:
Controleer na jouw aanvraag altijd of je een e-mail ter bevestiging hebt ontvangen. Check zo nodig ook jouw spammail. Dit is belangrijk, want als je die e-mail niet hebt ontvangen, is jouw aanvraag niet bij ons binnen gekomen. Dan kunnen wij niet starten met de afhandeling.
Geen e-mail ontvangen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.
Als er een storing in het systeem is, probeer het dan later die dag nog een keer. Lukt het dan ook niet, vul dan in ieder geval het online meldingsformulier in. Op die manier wordt jouw aanvraag alvast geregistreerd op de dag van vandaag.
Heb je een bevestiging ontvangen op het e-mailadres dat je hebt opgegeven? Dan is jouw aanvraag gelukt! Controleer ook je spammail als dat nodig is.
Is er iets misgegaan of wil je graag hulp bij jouw aanvraag? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’. Je kunt ook langs gaan bij de balie Sociaal Domein in het Stadhuis.
Na jouw aanvraag nodigen wij je uit voor een aanvraaggesprek. Dat doet de inkomensconsulent die jouw aanvraag in behandeling neemt. Dit gesprek is verplicht. De inkomensconsulent belt je binnen een week om een afspraak voor het gesprek te maken. Deze afspraak wordt bevestigd met een brief. Daarin staat of wij nog aanvullende informatie van je nodig hebben.
Wij kunnen een besluit nemen zodra je:
Je krijgt dan binnen acht weken een brief thuisgestuurd, waarin staat of je wel of niet een uitkering krijgt. Deze brief heet een 'beschikking'.
Als je een uitkering aanvraagt kan het dus een tijdje duren voordat je geld krijgt. Duurt de afhandeling langer dan 4 weken, dan ontvangt je van ons een voorschot. Het voorschot is 95% van de bijstandsnorm die voor je van toepassing is. Je krijgt later de 5% nog bijgeschreven als de uitkering wordt toegekend.
Je houdt recht op voorschotten zolang jouw uitkeringsaanvraag nog niet is afgehandeld. Je moet dan wel alle nodige gegevens aan ons hebben doorgegeven.
Je krijgt geen voorschot als direct duidelijk is dat je geen recht hebt op een bijstandsuitkering.
Als later tijdens de afhandeling blijkt dat je geen recht hebt op een uitkering, moet je het voorschot terugbetalen.
Heb je jouw aanvraag ingediend? En moet je nog extra bewijsstukken inleveren? Je kunt de bewijsstukken in 1 keer uploaden en via Mijn Inkomen naar de gemeente sturen.
Een klantmanager van de gemeente nodigt je uit voor een re-integratiegesprek. Als werk nog niet mogelijk is, kunnen we praten over andere manieren om actief te zijn en/of zorg die je nodig hebt.