Direct naar paginainhoud

Tips en regels voor problemen met verhuurders

De Wet goed verhuurderschap (sinds 1 juli 2023) beschermt huurders tegen ongewenst gedrag met duidelijke regels voor verhuurders. De Wet betaalbare huur (sinds 1 juli 2024) zorgt voor betaalbare huurprijzen.

Sinds 1 juli 2023 is er de Wet goed verhuurderschap. Deze wet beschermt je tegen ongewenst gedrag van verhuurders. In deze wet staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt de verhuurder zich niet aan de regels? Dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven.

Op 1 juli 2024 is de Wet betaalbare huur ingegaan. Deze nieuwe wet bouwt verder op de bestaande regels van de Wet goed verhuurderschap. Met de Wet betaalbare huur wordt huren voor mensen met een middeninkomen betaalbaarder. De wet zorgt ervoor dat de huurprijs past bij de kwaliteit van de woning. Dankzij deze wet vallen meer huurwoningen onder de regels voor betaalbare huur. Dit geldt voor woningen die volgens het puntensysteem (Woningwaarderingsstelsel) maximaal 186 punten krijgen. De huur mag dan niet hoger zijn dan €1.157,95 per maand.

Vanaf 1 januari 2025 kun je het bij de gemeente melden als je verhuurder zich niet aan de regels houdt en je daardoor te veel huur betaalt.

Regels voor verhuurders

Hieronder staan de 10 regels waaraan een verhuurder moet voldoen. 

De verhuurder moet discriminatie voorkomen

De verhuurder maakt bij het kiezen van huurders, bij de toewijzing van woonruimte aan huurders en in zijn rol als verhuurder geen onderscheid op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook. De verhuurder heeft heldere en transparante procedures om onrechtvaardig onderscheid te voorkomen.

De verhuurder mag de huurder niet bedreigen of bang maken

De verhuurder gebruikt geen lichamelijke, woordelijke of schriftelijke bedreiging met als doel de huurder bang te maken of het gedrag te beïnvloeden.

De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen

De verhuurder vraagt geen waarborgsom die hoger is dan tweemaal de kale huurprijs. De kale huurprijs is de huur van je woning, zonder bijkomende kosten voor bijvoorbeeld gas, water en licht.

De verhuurder moet zich houden aan de maximale huur per maand

Dit puntensysteem bepaalt hoeveel kale huur je maximaal per maand mag betalen. Voor woningen met 186 punten of minder is er een maximale huurprijs. Betaal je te veel? Dan kun je dit melden bij de gemeente. Je kunt het aantal punten van je huurwoning berekenen via huurprijscheck van de Huurcommissie. De gemeente kan de verhuurder een boete opleggen. De gemeente kan niet de huur verlagen. Wil je minder huur betalen, ga hiervoor dan naar de Huurcommissie.

De verhuurder mag de huurprijs alleen verhogen met de wettelijk toegestane huurverhoging

De maximale huurverhoging wordt jaarlijks landelijk vastgesteld. De verhuurder moet zich houden aan deze maximale huurverhoging. Je vindt de maximale huurverhoging ieder jaar op de website van de Rijksoverheid.

De verhuurder moet de huurder vertellen hoeveel punten de woning heeft volgens het Woningwaarderingsstelsel

De verhuurder moet je informeren over het aantal punten dat je huurwoning heeft volgens het Woningwaarderingsstelsel.

De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken

De verhuurder moet de huurovereenkomst schriftelijk vastleggen.

Ben je een buitenlandse werknemer met een werk-huurcontract? Dan geldt ook het volgende:

  • Je hebt een aparte huurovereenkomst, los van je werkovereenkomst.
  • De verhuurder informeert je schriftelijk in een taal die je begrijpt.

De verhuurder moet huurders goed informeren

De verhuurder geeft de huurder schriftelijke informatie over: 

  • De rechten en plichten van de huurder als deze niet al in de huurovereenkomst zijn opgenomen. 
  • De hoogte van de waarborgsom, hoe de huurder deze terugkrijgt na het einde van de huurovereenkomst en binnen welke termijn dit gebeurt. 
  • De contactgegevens waar de huurder terecht kan voor problemen met de gehuurde woning. 
  • De contactgegevens van het meldpunt van de gemeente waar de woning staat. 
  • Informatie over de betalingsverplichtingen van de huurder bij servicekosten. De verhuurder moet elk jaar een overzicht van alle kosten aan de huurder geven.

De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan

De verhuurder brengt geen andere servicekosten in rekening dan opgenomen in de artikelen van het burgerlijk Wetboek (art 259 en 261 van Boek 7.

Geen dubbele bemiddelingskosten

Als de verhuurder met een verhuurmakelaar werkt, betaalt de verhuurder zelf de bemiddelingskosten. De verhuurmakelaar mag deze kosten niet ook nog eens aan de huurder vragen. Deze kosten heten ook wel administratie-, contract- of makelaarskosten.

Te veel huur betalen

Denk je dat je te veel huur betaalt? Als de huur onder de liberalisatiegrens ligt kan je met dit probleem naar de huurcommissie en kun je mogelijk huurverlaging krijgen. De liberalisatiegrens is de maximale huurprijs voor het ontvangen van huursubsidie. De gemeente kan de huur niet verlagen, maar kan wel de verhuurder een boete opleggen. 

Als de huur hoger is dan de liberalisatiegrens, geldt het gewone contractrecht. Je kan dan bij een meningsverschil over de huurprijs naar de kantonrechter. Dat kan met of zonder bijstand van het juridisch loket, een rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat. Lees meer informatie over een meningsverschil huurprijs als je huur hoger is dan de liberalisatiegrens

Tips voor problemen met je verhuurder of huurder

Ga in gesprek

Woon je in een tochtige, slecht geïsoleerde woning, is er achterstallig onderhoud of zijn er andere gebreken waardoor je ontevreden bent over jouw huursituatie? Ga hierover in gesprek met de verhuurder. Lees meer informatie over gebreken aan de woning en wat je kunt doen.

Vraag schriftelijk om een oplossing

Vraag jouw verhuurder per brief of e-mail om de problemen op te lossen. Reageert de verhuurder niet? Dan heb je bewijs dat je hebt geprobeerd om het op te lossen. Je kan daarna contact opnemen met verschillende organisaties.

Houd een logboek bij

Kom je er niet uit met jouw verhuurder? Bereid je dan zo goed mogelijk voor op een gesprek met jouw verhuurder of met een instantie. Houd problemen met huur bij en leg vast wat er volgens jou niet goed gaat. Heb je te maken met een verhuurder die scheldt, boze mails stuurt en bedreigt, onverwacht de woning binnenkomt of internet, televisie of het warm water afsluit? Dat mag niet: daar zijn wettelijke regels voor. Noteer al het ongewenste gedrag met datum en tijd. Dit logboek kan je later nodig hebben. Bijvoorbeeld bij hulp van organisaties.

Maak foto's

Maak foto’s met datum van hoe je de woning aantreft als je gaat huren én hoe je de woning oplevert bij vertrek. Als je later de schuld krijgt van schade of gebreken dan kan je laten zien hoe de woonruimte eruitzag. Zo sta je als huurder sterk.

Bewaar berichten

Zorg dat je Whatsappberichten, brieven, e-mails en telefoontjes bewaart of opslaat op jouw computer of telefoon.

Vraag een overzicht van de servicekosten

De verhuurder moet servicekosten elk jaar voor 1 juli afrekenen naar echt verbruik van het jaar ervoor. Vraag elk jaar, schriftelijk of digitaal, een overzicht van deze servicekosten. Zo weet je waar je aan toe bent. 

Schakel hulp in

Je kunt altijd hulp inschakelen. Ook bij een eenvoudige vraag. Misschien kan je na 1 telefoontje al verder. Bij onderstaande organisaties kan je terecht met vragen over jouw situatie:

  • Huurcommissie
    De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie die een verschil van mening tussen huurders en verhuurders kan helpen voorkomen, kan helpen oplossen of er een officiële uitspraak over kan doen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over een verschil van mening over gebreken aan de woning of de huurprijs.
    Website huurcommissie

  • Discriminatie Flevoland
    Word je gediscrimineerd of denk je dat je gediscrimineerd wordt? Maak dan (anoniem) een melding bij Discriminatie Flevoland. Je kan bij hen ook advies vragen over jouw situatie en welke stappen je het best kan ondernemen.
    Website discriminatie Flevoland

  • Politie
    Word je gediscrimineerd of intimideert de verhuurder je? Is er sprake van fysiek geweld? Doe dan aangifte bij de politie
     
  • Rechtsbijstand
    Misschien heb je een rechtsbijstandsverzekering afgesloten. Dan kan je jouw verzekeraar om juridische hulp vragen. Wanneer je niet bent verzekerd en je valt onder een bepaald inkomen, heb je mogelijk recht op rechtsbijstand bij problemen met huur. Je kan hierover meer informatie vinden bij het Juridisch Loket.
     
  • Melding bij gemeente Almere 
    In sommige gevallen kan je ook een melding doen bij de gemeente Almere. Meer informatie over een melding of een melding doen kan bij het meldpunt voor problemen met verhuurders.
Illustratie Almere skyline
Geef jouw meningGeef jouw mening Geef jouw mening