Direct naar paginainhoud

Overzicht van bewonersvoorstellen en antwoorden - Fase 3

Na de presentatie van de plannen van fase 3 van het groot onderhoud Muziekwijk Zuid hadden verschillende inwoners een vraag of opmerking. Op deze pagina vind je een kort overzicht van de ingezonden vragen en opmerkingen en de antwoorden daarop.

Bartokweg

  • Vraag: Er zijn te weinig parkeerplekken in mijn straat. Is het mogelijk dat we ook schuin kunnen parkeren, zodat er meer auto’s kunnen staan? 

    Antwoord: Er is gekozen voor langsparkeren in dit eerste deel vanwege de verkeersintensiteit. Ook is uit een parkeerdrukonderzoek gebleken dat het
    huidige aantal parkeerplekken voldoende is. Wel hebben we het maximaal mogelijke aantal langsparkeervakken gerealiseerd.
     
  • Vraag: Graag langsparkeren in de straat. Langsparkeren kan eventueel ook met afwisseling 2 x parkeervak, groenvak, 2 x parkeervak, groenvak enz. Of bijvoorbeeld hetzelfde als in begin Bartokweg, met stoep, dan groenstrook en dan langsparkeren.

    Antwoord: De indeling van de parkeervakken is aangepast/ herzien. Hiervoor worden een aantal bomen weggehaald en vervangen voor nieuwe bomen. Er is in deze weg gekozen voor haaks parkeren omdat dit zorgt voor minder schade aan auto’s, zijspiegels etc. Om het parkeren, in- en uitrijden en het uitladen van boodschappen makkelijker te maken worden de huidige parkeerplaatsen 20cm breder. De nieuwe parkeerplaatsen worden in totaal dus 2,70 meter breed.
     
  • Vraag: Er komt een magnoliaboom voor ons huis. Die kan erg hoog worden. We geven de voorkeur aan een lagere boom.

    Antwoord: Er zijn meerdere categorieën van bomen (1,2,3). De door u voorgestelde boom wordt 10 tot 15 meter hoog (categorie 2). Volgens het ontwerp komt op deze plek een boom uit dezelfde categorie. Ook worden sommige soorten indien nodig opgekroond.
     
  • Vraag: Wij vinden het jammer dat er veel tegels hergebruikt worden en er dus kapotte tegels terugkomen.

    Antwoord: Vanuit duurzaamheidsoverwegingen worden de oude tegels hergebruikt in het nieuwe ontwerp. Kapotte tegels gebruiken we niet opnieuw.
     
  • Vraag: Ik ben niet blij met de grasvelden die voor de deuren komen. Mensen laten hun hond uit en ruimen niet op. Liever struiken dan gras.

    Antwoord: We hebben nog een keer kritisch naar het groenplan gekeken. Het merendeel van het groenplan bestaat uit bomen en heesters. We passen gras toe als anders het zicht of de verkeersveiligheid wordt belemmerd, dus bijvoorbeeld op kruisingen.
     
  • Vraag: Graag fileparkeren in plaats van recht parkeren.

    Antwoord: Het is helaas niet mogelijk om hier fileparkeren te realiseren. Om het parkeren en in-/uitrijden makkelijker te maken worden de parkeervakken 20cm breder.

Brittenstraat

  • Vraag: Waarom komen er minder parkeerplekken? In verschillende straten zijn alle parkeerplekken vaak vol.

    Antwoord: Er is naar de parkeerdruk per straat gekeken. Hieruit blijkt dat er in de zijstraten van de Bartokweg voor het merendeel parkeercapaciteit over is. Daarom is er gekozen voor extra groen. Het aantal parkeerplekken die in verschillende straten komen, zijn voldoende volgens de parkeerdrukonderzoeken. 
     
  • Vraag: Kunnen er bomen komen in plaats van gras?

    Antwoord: We hebben nog een keer naar het groenplan gekeken. Het merendeel van het groenplan bestaat uit bomen en heesters. We passen gras toe bij belemmering van het zicht of de verkeersveiligheid, dus bijvoorbeeld op kruisingen.
     
  • Vraag: Klinkers op Bartokweg zijn niet wenselijk. Deze geven meer lawaai, trilling. Op de weg rijdt veel vrachtverkeer.

    Antwoord: Er is gekozen voor een inrichting met klinkers om de snelheid van gemotoriseerd verkeer te verlagen in verband met de 30km zone. Drempels komen er niet, maar wel plateaus op de kruisingen.
     
  • Vraag: Brittenstraat deel van Bartokweg naar W.Pijperstraat gaat 3 parkeerplekken inleveren van de 13, waarbij nu ook al 2 vaste invalideplekken zijn. Brittenstraat deel van Bartokweg naar busbaan levert ook 3 plekken in van de 15, waarbij nu ook 1vaste invalideplek.

    Antwoord: De parkeerdruk hier komt deels vanuit Willem Pijperstraat. Daar worden met de nieuwe inrichting meer parkeerplaatsen gerealiseerd zodat bewoners van de Willem Pijperstraat in hun eigen straat parkeren. Daarom is er gekozen om op basis van de gemeten behoefte het minimum aantal van 10 stuks toe te passen om maximaal ruimte te geven voor de vergroening van de wijk.
     
  • Vraag: Aan de ene kant van de Willem Pijperstraat komt een schuine oprijstoep van tegels. Kan dit ook komen in de Brittenstraat?

    Antwoord: Het ontwerp is aangepast en er komt een schuine band langs de stoep tussen de Bartokweg en de Willem Pijperstraat.
     
  • Vraag: Graag geen gras in de groenstroken langs de Bartokweg en Hindemithpad. Dit wordt een uitlaatstrook en illegale parkeerplek en laad en losplek.

    Antwoord: De Bartokweg krijgt een compleet nieuwe inrichting. Daarbij verdwijnt de middenberm in zijn geheel. Parkeren en laden/lossen is hier dus niet meer mogelijk.
     
  • Vraag: Ik zie veel kapotte stoeptegels in de reeds opgeknapte buurt. 

    Antwoord: Vanuit duurzaamheidsoverwegingen worden de oude tegels hergebruikt in het nieuwe ontwerp. Wij hergebruiken geen kapotte tegels. Kapotte tegels worden vervangen.

Erik Satiestraat

  • Vraag: Ik zou graag een veilige schommel willen in de speeltuin. En is het mogelijk om bloemen of kersenbloembomen in de straat te plaatsen en rode klinkers om het verkeer af te remmen?

    Antwoord: De speeltoestellen zijn van goede kwaliteit en worden niet vervangen. De ondergrond van de speeltuin wordt wel vervangen. Het ontwerp kun je op de website bekijken. Rode stenen worden niet toegepast in een 30 km zone.
     
  • Vraag: Ik zou het op prijs stellen als er genoeg ruimte is voor parkeren en hulpdiensten tijdens de werkzaamheden.

    Antwoord: Nood- en hulpdiensten zijn altijd op de hoogte van onze werkzaamheden en omleidingen. Neem contact op met de omgevingsmanager van Dusseldorp als je twijfels hebt over de bereikbaarheid.
     
  • Vraag: Graag aandacht voor de opstelplaats voor huiscontainers. Met containers op een hoek ontstaat er een gevaarlijke verkeerssituatie. 

    Antwoord: De locatie van de opstelplaats is verplaatst naar de overzijde zodat deze het zicht niet belemmert.
     
  • Vraag: Graag aandacht voor groen op talud en langs parkeerplaats bij ingang Erik Satiestraat. Ook aandacht voor verwilderd groen langs busbaan en parkeerplaatsen. 

    Antwoord: De wal naast de parkeerplaatsen wordt verlaagd, waardoor je beter zicht hebt op de parkeerplaatsen. Hiermee hopen we het dumpen van afval te voorkomen. Wel komt er vanwege de werkzaamheden eerst een depot op deze locatie.
     
  • Vraag: De grote boom in de Erik Satiestraat staat maar 50cm van de rioolput. Deze zit ook regelmatig verstopt door blad en zand.

    Antwoord: In het nieuwe ontwerp zijn de plekken van de kolken aangepast. Hiermee voorkomen we verstoppingen door bladeren van de bomen.
     
  • Vraag: Het speeltuintje ligt pal naast de busbaan. Kinderen kunnen vrijwel ongehinderd de busbaan op rennen.

    Antwoord: Het hekwerk dat er al staat wordt verlengd om te voorkomen dat kinderen hier nog kunnen oversteken.
     
  • Vraag: Kunnen er extra parkeerplekken komen?

    Antwoord: De parkeervakken worden in verband met nieuwe richtlijnen breder dan de huidige vakken (van 2,30 naar 2,50 meter breed). Daarvoor hebben we meer ruimte nodig. In verband met de beschikbare ruimte is het helaas dus niet mogelijk om een extra parkeerplaats te realiseren.
  • Vraag: Kan 1 boom in de straat weg? 

    Antwoord: Gezonde bomen worden volgens het bomenplan van de gemeente niet verwijderd.

Gershwinstraat

  • Vraag: Het zou wenselijk zijn dat grote vrachtwagens op de Bartokweg blijven rijden en niet zoals nu steeds gebeurt de achterliggende Prokofjevstraat hiervoor gebruiken. Je voelt gewoon trillingen als ze voorbij scheuren.

    Antwoord: De doorgaande route is de Bartokweg. Dit is ook bij het winkelcentrum en de vuilophaaldienst bekend. Ten aanzien van de trillingen: er komen plateaus op kruisingen in de Prokofjevstraat. Ook hebben we nog een keer kritisch naar de posities van de containeropstelplaatsen gekeken. Daardoor zijn ook sommige ondergrondse containers verplaatst. 
     
  • Vraag: Graag parkeerplaatsen maken aan de achterzijde van de carports. Er is in de straat een hoge parkeerdruk. 

    Antwoord: De parkeerdruk is bekend. In het nieuwe ontwerp hebben we een maximaal aantal plekken gerealiseerd. 
     
  • Vraag: Kan er in de straat meer groen komen? En kan de rijbaan iets breder? En is het mogelijk dat er een drempel komt bij de school?  

    Antwoord: In de ruimte tussen nummer 31 en 27 komt een containeropstelplaats. Op andere plekken komt er meer groen.

    In het nieuwe ontwerp wordt de rijbaan iets verbreed om parkeren eenvoudiger en veiliger te maken.

    Goed idee van de drempel. We hebben dit toegevoegd in het nieuwe ontwerp.

Prokofjevstraat

  • Vraag: Bij de start in de Prokofjevstraat nemen wij contact op in verband met bereikbaarheid van de woning met de kinderwagen.

    Antwoord: Tijdens de werkzaamheden blijven de woningen altijd lopend, met de fiets aan de hand of met de rolstoel/rollator bereikbaar. Dus ook voor kinderwagens. Mocht er toch een probleem zijn betreft de bereikbaarheid, neem dan contact op met de omgevingsmanager. 
     
  • Vraag: Graag meer licht in de straat. Ook graag opnieuw kijken naar de containeropstelplaats. 

    Antwoord: Er komen extra lichtmasten om de donkere plaatsen meer te verlichten.

    Voor de containers is aan de overzijde van de straat plaats gemaakt om deze op te stellen.

Willem Pijperstraat

  • Vraag: Voor mijn huis komt een grote boom. Verzoek om nogmaals naar het bomenplan te kijken. 

    Antwoord: De gekozen soort is van categorie 2 (10 tot 15 meter hoog). Deze is pas volgroeid na 40 jaar. Ook wordt de boom opgekroond tot 4,20 meter en staat deze verder van de gevel af dan de huidige boom die wordt gekapt. Door deze maatregelen wordt het zicht naar buiten en de lichtinval naar binnen niet gehinderd.
     
  • Vraag: Kunnen er steekhavens komen in de straat? Ook staat er op de tekening naast mijn woning een stukje grond, maar is mij niet bekend wat hiermee gaat gebeuren. 

    Antwoord: Omdat er voldoende ruimte is in de straat wordt haaks parkeren toegepast. Voor de precieze invulling kun je de ontwerptekening bekijken. De strook naast de gevel wordt een groenstrook. Voor de invulling daarvan kun je het bomen-en heesterplan bekijken.
     
  • Vraag: Hoop dat de stoep tussen woning en parkeerplaatsen ruim worden opgezet zodat de geparkeerde voertuigen niet te ver over de stoep heen steken.

    Antwoord: Hier hebben we in het ontwerp rekening mee gehouden. Er blijft voldoende vrije ruimte over voor overstekende auto’s.
     
  • Vraag: Hoop dat de nieuwe bomen niet te groot en te hoog zijn dit ivm net aangeschafte zonnepanelen.

    Antwoord: De gekozen boomsoorten zijn van categorie 2 en worden 10 tot 15 meter hoog. Ook worden sommige soorten indien nodig opgekroond om het blokkeren van lichtinval tegen te gaan.
     
  • Vraag: Hoop dat de nieuwe bomen niet te groot en te hoog zijn.

    Antwoord: De gekozen boomsoorten zijn van categorie 2 en worden 10 tot 15 meter hoog. Ook worden sommige soorten indien nodig opgekroond om het blokkeren van lichtinval tegen te gaan.
     
  • Vraag: Graag zou ik willen zien dat bij mij aan de overkant ook schuine insteek plaatsen worden gemaakt. En kunnen er zo breed mogelijke schuine insteekhavens worden gemaakt?

    Antwoord: Bij een tweerichtingsweg wordt er volgens de richtlijnen altijd gekozen voor haaks parkeren tenzij dit echt niet mogelijk is in verband met ruimtegebrek. In het straatdeel waar je naar verwijst is schuin parkeren toegepast omdat de rijbaan anders niet meer aan de minimale breedte voldoet, maar we wel meer parkeergelegenheid willen realiseren in verband met de parkeerdruk.

    Om het in- en uitdraaien makkelijker te maken wordt de rijbaan iets verbreed.
     
  • Vraag: Graag zou ik in overweging willen nemen een kleiner soort boom te kiezen voor de  plekken van de Noorse Esdoorn zodat bewoners geen last krijgen met het opwekken van zonne-energie.

    Antwoord: Het groenontwerp is aangepast en er komt hier een cultivar, dit is een boom van categorie 2. Een cultivar wordt maximaal 12 tot 13m meter hoog bij ideale omstandigheden.
     
  • Vraag: Is het mogelijk de ruimte voor de containers uit te breiden richting kruispunt?

    Antwoord: In het nieuwe ontwerp hebben we op deze plek meer ruimte en verharding opgenomen voor het opstellen van de containers.
Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening