Almere is de snelstgroeiende stad van Nederland. De komende jaren blijft Almere flink groeien. De gemeente wil weten hoe het ervoor staat. Wat gaat er goed in de stad? Wat kan beter? Hoe denken inwoners, partnerorganisaties en cliëntenvertegenwoordigers hierover? Kortom: wat is een gezamenlijk beeld van de uitdagingen van de stad?
De sociale staat van Almere is samengesteld door: Movisie, Platform31 en het Verwey-Jonker Instituut. Redactie is van Platform31.
Almere is de snelst groeiende stad van Nederland. In minder dan vijftig jaar ontwikkelde Almere zich tot een stad met ruim 220.000 inwoners. Ook de komende jaren blijft Almere flink groeien, dat staat ook in het coalitieakkoord Bouwen aan een gezonde toekomst (2022). Omdat de gemeente Almere zich inzet voor een veerkrachtige, gezonde en aantrekkelijke stad, wilde de gemeente weten hoe het ervoor staat. Wat gaat er goed in de stad? En wat kan beter? Hoe denken inwoners, partnerorganisaties en cliëntenvertegenwoordigers hierover? Kortom: wat is een gezamenlijk beeld van de uitdagingen van de stad?
Om hier achter te komen, startte de gemeente Almere een onderzoek naar de sociale staat van Almere. De gemeente vroeg drie kennisbureaus dit onderzoek te leiden en uit te voeren: Movisie, Platform31 en het Verwey-Jonker Instituut. Daarnaast was een aantal Almeerse partnerorganisaties en vertegenwoordigers van de Adviesraad Sociaal Domein en het Breed Overleg gedurende het hele onderzoek betrokken. Zo was het perspectief van inwoners steeds aanwezig.
De onderzoekers spraken met inwoners en professionals, analyseerden allerlei documenten en eerdere onderzoeken, en vergeleken Almere met twaalf andere steden (een zogeheten benchmark). De opbrengsten daarvan zijn besproken met organisaties, vrijwilligers, groepen inwoners en beleidsmedewerkers. Herkenden zij het beeld? Ja, dat was het geval.
Op deze manier ontstond het onderzoeksrapport ‘Sociale veerkracht van Almeerders, advies over de sociale staat van Almere’: een gezamenlijk beeld van de sociale staat van de stad Almere. Deze publicatie is een samenvatting daarvan.
Veel mensen wonen over het algemeen tevreden in Almere. Er is veel natuur en mooie architectuur. Almeerders zijn trots op de stad en willen ook bijdragen aan de stad. Veel inwoners hebben een stabiele baan en een fijn sociaal netwerk, maar dat kan veranderen door bijvoorbeeld een scheiding of financiële problemen. Mensen die afhankelijk zijn van een uitkering of een flexibele baan hebben, kunnen onzeker zijn over hun toekomst. Daarbij wordt het steeds moeilijker om een betaalbaar huis te vinden. Veel jongeren voelen zich Almeers en willen graag blijven wonen in Almere. Maar een deel van hen komt serieuze problemen tegen bij het opgroeien in Almere: sommigen hebben een minder stabiel gezin. Er is schooluitval, hoge jeugdwerkeloosheid en een hoge jeugdcriminaliteit. Daarnaast zijn er weinig ontmoetingsplekken.
De snelle groei van de stad biedt woningen, maar brengt dus ook uitdagingen. Er moet gezorgd worden voor het welzijn in de bestaande stad, maar ook voor een goede start van nieuwe stadsdelen en de toekomstige bewoners.
Geen enkele stad is ooit af. Almere is zeker nog niet af en heeft tegelijkertijd ook de problemen van een grote stad. De unieke situatie waarin Almere verkeert biedt kansen, maar brengt ook specifieke opgaven met zich mee. Met het onderzoeksrapport hopen de onderzoekers op basis van alle (soorten) kennis en informatie richting te kunnen geven aan het verdere gesprek in Almere. Juist om onderbouwde en afgewogen keuzes te kunnen maken en van daaruit te handelen. Want in het dagelijkse doen van bewoners, maatschappelijke partners en gemeente uit zich de sociale veerkracht van Almere.
In deze publicatie delen we een algemeen en globaal beeld van de sociale staat van Almere. Bekijk voor verdieping het adviesrapport, de documentenanalyse en benchmark, het co-onderzoek, de verslagen van de thematafels en de uitkomsten van de dialoog.
Almere is een stad die in verandering is. De stad begon als een groene, jonge en voorstedelijke gezinsstad. Nu is er een toename in alleenstaanden, eenoudergezinnen en de bevolking wordt ouder en diverser. Almere heeft veel vergelijkbare problemen en eigenschappen met andere grote steden, zoals bijvoorbeeld een toename van diversiteit van de bevolking, onveiligheid, woningnood en vergrijzing. Toch is Almere op een aantal vlakken anders, vooral vanwege haar snelle groei en geplande karakter.
Er is een verschil tussen hoe Almere ooit bedacht is en hoe het na vijftig jaar geworden is. En er is verschil tussen hoe de gemeente graag gezien wil zijn: als een stad die naar de toekomst kijkt, vol experimenten en pioniersgeest. En een realiteit die soms minder positief is. Daarom besteedt de gemeente nu en in de toekomst extra aandacht aan het sociale welzijn van de stad.
Veel mensen hebben een fijn leven in Almere. Maar er zijn ook problemen die steeds zichtbaarder worden nu Almere groter wordt. Er wonen veel mensen die hulp nodig hebben. Niet alleen van vrienden en familie, maar ook van de gemeente en andere organisaties. De gemeente moet goed omgaan met deze blijvende veranderingen.
Almere groeit snel, en dat brengt nieuwe problemen met zich mee. In de stad wonen veel verschillende soorten mensen. Er zijn relatief veel gezinnen met één ouder, kwetsbare jongeren en mensen die te weinig geld of schulden hebben en zich onzeker voelen over hun toekomst. Voor de groeiende groep ouderen zijn er vraagstukken rondom mobiliteit, wonen en zorg. Schoolprestaties van jongeren blijven achter, voorzieningen raken verouderd en sluiten niet altijd meer goed aan bij de behoeften van inwoners. Dit zijn belangrijke onderwerpen waar de gemeente de komende jaren veel aandacht aan moet besteden. Ook moet gekeken worden naar de groeiende ongelijkheid in de stad. Dat zien we onder meer als het gaat om gezondheid en toekomstperspectief. Zorgen over bestaanszekerheid zijn er niet alleen bij kwetsbare groepen, maar ook bij andere gezinnen.
Veel jongeren, volwassenen en ouderen in Almere voelen zich alleen. Eenzaamheid kan leiden tot meer gezondheidsproblemen. Dit is een probleem dat aandacht vraagt. Dat geldt ook voor problemen rond veiligheid. Een deel van de jongeren in Almere groeit op in een onveilige omgeving en dreigt in het criminele circuit te belanden of is al op jonge leeftijd betrokken bij misdaden.
De groei van de beroepsbevolking en (de groei van) het aantal beschikbare banen in Almere zijn positieve ontwikkelingen. Dat geldt ook voor het feit dat er relatief veel mensen met een mbo-opleiding zijn. Samen met een groeiende vraag naar praktisch geschoolde werknemers, in zowel de oude als de nieuwe maakindustrie, biedt dat kansen. In de meeste wijken van Almere wonen verschillende groepen mensen naast en door elkaar. Almere is volgens veel inwoners een aantrekkelijke plaats om te wonen omdat er relatief goedkope (en veel verschillende) huizen zijn en er in en rondom de stad veel groen te vinden is.
Veel inwoners van Almere willen zich inzetten voor een betere, zorgzame en leefbare buurt of stad. Er is bijvoorbeeld een grote groep vitale ouderen die graag ouderen die minder zelfredzaam zijn wil ondersteunen. Ook jongeren willen graag hun steentje bijdragen om te zorgen dat er hulp en steun is voor mensen die het moeilijk hebben of om activiteiten op het gebied van kunst en cultuur, sport en ontspanning te organiseren waar verschillende groepen inwoners elkaar kunnen ontmoeten. Met de juiste hulp en informatie kunnen en willen inwoners zich actief inzetten voor een mooier en beter Almere.
Uitgewerkte informatie bij de figuren:
Alleenstaand | Eenouder | |
---|---|---|
2005 | 27 | 10,3 |
2006 | 27,5 | 10,7 |
2007 | 27,8 | 10,9 |
2008 | 28,3 | 10,9 |
2009 | 28,8 | 11,1 |
2010 | 29,3 | 11,2 |
2011 | 29,7 | 11,3 |
2012 | 30,4 | 11,6 |
2013 | 30,7 | 11,7 |
2014 | 30,6 | 11,9 |
2015 | 30,9 | 12 |
2016 | 31 | 12,3 |
2017 | 31,5 | 12,2 |
2018 | 31,5 | 12,3 |
2019 | 31,9 | 12,2 |
Stad | % 80+ |
---|---|
Almere | 186,7 |
Ede | 94,9 |
Zoetermeer | 94,4 |
Lelystad | 90 |
Tilburg | 73 |
Nederland | 70,5 |
Apeldoorn | 60,8 |
Eindhoven | 59,2 |
Zwolle | 57,6 |
Amersfoort | 56,9 |
Zaanstad | 55,4 |
Groningen | 43,1 |
Utrecht | 27,4 |
Amsterdam | -1 |
Stad | Inkomen |
---|---|
Ede | 28,8 |
Amersfoort | 27,3 |
Utrecht | 27 |
Amsterdam | 26,8 |
Nederland | 26,5 |
Zoetermeer | 26,2 |
Apeldoorn | 26,2 |
Zaanstad | 25,8 |
Almere | 25,7 |
Zwolle | 25,4 |
Eindhoven | 25,2 |
Lelystad | 24,9 |
Tilburg | 24,4 |
Groningen | 24,2 |
Stad | % volwassen 19+ |
---|---|
Almere | 53,9 |
Lelystad | 53,8 |
Amsterdam | 52,3 |
Eindhoven | 51,5 |
Zoetermeer | 49,7 |
Tilburg | 48,8 |
Zaanstad | 48,2 |
Utrecht | 47,8 |
Groningen | 47,5 |
Nederland | 47 |
Amersfoort | 46 |
Apeldoorn | 45,4 |
Ede | 45,2 |
Zwolle | 42,8 |
Figuur 5 is gemaakt via de website Zicht op Ondermijning. Kies de gemeente Almere en het thema ‘nieuwe aanwas’ en ‘toon wijken’ dan wordt de kaart van figuur 5 gegenereerd.
In de ondermijningsdatabase Zicht op Ondermijning is op basis van een groot aantal mogelijke risico-indicatoren, zoals persoons-, huishoud- en buurtkenmerken, eveneens in kaart gebracht welke wijken een relatief hoog risico kennen op jonge aanwas in de drugscriminaliteit. In Almere gaat het in totaal om 2.890 jongeren (6,7% tegenover landelijk 5,0%). Uitschieters vormen Centrum Almere Haven (13,7%), Centrum Almere Stad (13,6%), Staatsliedenwijk (10,6%) en Indischebuurt in Almere Buiten (9,7%).
Regio | value |
---|---|
Bloemenbuurt | 66 |
Bouwmeesterbuurt | 89 |
Centrum Almere Buiten | 64 |
Centrum Almere Haven | 99 |
Centrum Almere Stad | 98 |
Columbuskwartier | 89 |
Danswijk | 81 |
De Gouwen | 66 |
De Grienden | 82 |
De Hoven | 91 |
De Marken | 90 |
De Meenten | 66 |
De Werven | 96 |
De Wierden | 91 |
Duin | 85 |
Eilandenbuurt | 92 |
Europakwartier West | 92 |
Faunabuurt | 58 |
Filmwijk | 75 |
Gooisekant | 100 |
Homeruskwartier | 68 |
Indischebuurt | 99 |
Kruidenwijk | 93 |
Landgoederenbuurt | 76 |
Literatuurwijk | 78 |
Molenbuurt | 95 |
Muziekwijk Noord | 66 |
Muziekwijk Zuid | 70 |
Nobelhorst | 12 |
Noorderplassen | 35 |
Oostvaardersbuurt | 91 |
Parkwijk | 73 |
Regenboogbuurt | 70 |
Seizoenenbuurt | 80 |
Staatsliedenwijk | 90 |
Stedenwijk | 93 |
Stripheldenbuurt | 88 |
Tussen de Vaarten Noord | 79 |
Tussen de Vaarten Zuid | 76 |
Verzetswijk | 75 |
Waterwijk | 85 |
De Velden | |
Overgooi | |
De Laren | |
De Steiger | |
Stichtsekant | |
Overig Almere Haven | |
Hortus | |
Randstad | |
Markerkant | |
Hollandsekant | |
Veluwsekant | |
Sallandsekant | |
Overig Almere Stad | |
Sieradenbuurt | |
Poldervlak | |
De Vaart | |
Buitenvaart | |
Overig Almere Buiten | |
Europakwartier Oost | |
Olympiakwartier Oost | |
Olympiakwartier West | |
Hogekant | |
Middenkant | |
Lagekant | |
Overig Almere Poort | |
Vogelhorst | |
Oosterwold | |
Twentsekant | |
Overig Almere Hout | |
Overig Almere Pampus |
De onderzoekers stelden een advies voor de gemeente Almere op basis van:
Uitgangspunten en randvoorwaarden volgens betrokken inwoners en partners
De informatie uit het onderzoek is op verschillende manieren besproken met organisaties, vrijwilligers, groepen inwoners en beleidsmedewerkers. De uitdagingen en problemen werden herkend en begrepen door al deze mensen. Ze zijn het erover eens dat de gemeente, samen met maatschappelijke organisaties, verenigingen, ondernemers en de inwoners zelf, serieus aan de slag moet gaan in de komende jaren met beleid. Ze zien ook dat Almere de juiste basis heeft om de noodzakelijke stappen voorwaarts te zetten.
Tekst infographic
Om tot dit advies te komen, is er gebruik gemaakt van kennis uit onderzoek en beleid, professionele kennis van de uitvoering en ervaringskennis van inwoners
Een inventarisatie van beleidsdocumenten, bestaand onderzoek en cijfers over de stad (deskresearch, documentenstudie van 43 rapporten), inclusief een statistische vergelijking met andere gemeenten (benchmark, 12 gemeenten op basis van documenten en gesprekken).
Thematafels (6 tafels met circa 130 deelnemers): gesprekken met beleidsstrategen en professionals van gemeente en stedelijke partners.
Co-onderzoek (3 groepen inwoners in verschillende wijken, circa 60 deelnemers): met bewoners en professionals op verschillende locaties in de stad.
Dialoog (circa 150 deelnemers): bijeenkomst waarbij de uitkomsten met alle betrokkenen gedeeld zijn en we met elkaar hebben gesproken over wat dit betekent voor de toekomst van Almere.
Eindrapport: de verschillende stappen geven zowel een feitelijk inzicht in de huidige sociale staat van Almere, als in de maatschappelijke ontwikkelingen die nu en in de toekomst de sociale staat van Almere beïnvloeden. Ook is opgetekend welke thema's, problemen, opgaven en kansen inwoners, vrijwilligers en professionals zélf als belangrijk naar voren brengen.
Infographic 2
Om te werken aan sociaal duurzame groei van Almere adviseren de onderzoekers in het gemeentebeleid aandacht te hebben voor twee ‘sporen’:
Voor de invulling van het beleid in het brede sociaal domein geven de onderzoekers
drie speerpunten mee:
Tekst infographic
Samengesteld door: Movisie, Platform31 en het Verwey-Jonker Instituut
Redactie: Platform31
Coverfoto: Beeldbank gemeente Almere
Opmaak: Gé grafische vormgeving
Illustraties: Cunera Joosten
In 2023 startte de gemeente Almere een onderzoek naar de sociale staat van Almere. De gemeente vroeg drie kennisbureaus dit onderzoek te leiden en uit te voeren: Movisie, Platform31 en het Verwey-Jonker Instituut. Daarnaast was een aantal Almeerse partnerorganisaties en vertegenwoordigers van de Adviesraad Sociaal Domein en het Breed Overleg gedurende het hele onderzoek betrokken. Zo was het perspectief van inwoners steeds aanwezig.