Direct naar paginainhoud

Gemeentelijke belastingen betalen

Gemeentelijke belastingaanslagen kun je via verschillende manieren betalen: via een automatische incasso, iDeal, overmaken of met een betaalpas in het stadhuis.

In de online Belastingbalie vind je de aanslag voor de gemeentelijke belastingen. Je kunt de gemeentelijke belastingen op verschillende manieren betalen:

Automatisch betalen in 10 termijnen

Je kunt de gemeente machtigen het bedrag van de gemeentelijke belastingen automatisch en gespreid te betalen. Je geeft dan een automatische incasso af. Je betaalt in 10 delen. Zo betaal je altijd op tijd.

Via 'machtiging automatische incasso afgeven' kun je ook jouw automatische incasso intrekken of je rekeningnummer wijzigen. Je ontvangt een schriftelijke bevestiging wanneer jouw machtiging voor de automatische incasso is verwerkt.

Online betalen via iDeal

Als je inlogt via de Belastingbalie kun je online met iDeal betalen.

Overmaken

Wil je het bedrag van de gemeentelijke belastingen zelf overmaken, dan verzoeken wij je het bedrag van de aanslag voor de vervaldag(en), in de aangegeven termijn(en) te betalen. Als je de aanslag in één keer wilt betalen, moet je de betaling voldoen voordat de laatste termijn verstreken is. Je kunt het bedrag overmaken op rekeningnummer NL40 BNGH 0285 0419 91, ten name van de gemeente Almere. Vermeld daarbij het aanslagnummer. Het aanslagnummer vind je aan de voorzijde van de aanslag.

Betalen met pinpas

Je kunt de gemeentelijke belastingen ook met een pinpas betalen. Dit doet je bij de balie van Burgerzaken in het stadhuis. Maak eerst een afspraak om de gemeentelijke belastingen met een pinpas te betalen. Zorg dat je bij de afspraak het aanslagnummer paraat hebt. Het aanslagnummer vind je aan de voorzijde van de aanslag.

Over de automatische incasso

Er is geen vaste dag waarop wij het afgesproken bedrag afschrijven. Meestal schrijven we tussen de 25e en de 1e van de maand af. Het is niet mogelijk om zelf een datum te kiezen.

Het moment waarop je een machtiging voor automatische incasso afgeeft, bepaalt in hoeveel termijnen het bedrag wordt afgeschreven. Doe je dit binnen 14 dagen na dagtekening van de aanslag, dan worden aanslagen tussen 85 en 10.000 euro in 10 termijnen van uw rekening afgeschreven. De 10 termijnen worden geïnd vanaf maart tot en met december. Geef je de machtiging voor automatische incasso later af, dan wordt het bedrag in minder termijnen van jouw rekening afgeschreven. Aanslagen lager dan 85 euro en/of hoger dan 10.000 euro worden in twee termijnen afgeschreven. 

Als het bedrag niet op je rekening staat, wordt de automatische incasso gestorneerd en het openstaande bedrag verdeeld over de resterende maanden. Na twee keer storneren trekt de gemeente de automatische incasso in en moet je het openstaande bedrag in één keer overmaken.

Betalingsregeling

Als inwoner, zzp’er of bedrijf kun je een betalingsregeling op maat aanvragen door contact met ons op te nemen en het gewenste aantal termijnen door te geven via:

Als wij alle informatie hebben ontvangen, ontvang je van ons een bevestigingsbrief.

Verhuizen en/of het verkopen van je woning

Verhuis je binnen Almere?

Dan neem je de opgelegde aanslag afvalstoffenheffing mee naar je nieuwe adres. Omwille van efficiëntie wordt er geen ontheffing verleend van de oude aanslag en ook geen nieuwe aanslag opgelegd. 

Verhuis je binnen Almere en ga je inwonen bij iemand?  

Dan heb je recht op ontheffing van de aanslag afvalstoffenheffing vanaf de eerstvolgende maand na je verhuizing. Deze ontheffingen worden eenmaal per kwartaal achteraf verwerkt, maar kunnen op verzoek eerder plaatsvinden. 

Verhuis je buiten Almere?

Dan heb je recht op ontheffing van de aanslag afvalstoffenheffing vanaf de eerstvolgende maand na je verhuizing. De gemeente verwerkt deze ontheffingen eveneens eenmaal per kwartaal achteraf, maar dit kan op verzoek eerder plaatsvinden. 

Als je op 1 januari van een belastingjaar eigenaar of gebruiker bent van een niet-woning in Almere, ben je verplicht om de aanslag onroerendezaakbelasting voor gebruik over het hele jaar te betalen. Veranderingen of verhuizingen gedurende het jaar hebben geen invloed op de hoogte van deze aanslag. Het is belangrijk dat je zelf een verhuizing of wijziging doorgeeft via de Belastingbalie. 

Als je op 1 januari geen eigenaar of gebruiker meer bent, maar toch een aanslag hebt ontvangen, kun je een bezwaarschrift indienen. Voeg hierbij bewijsstukken zoals een bevestiging van het einde van het huurcontract of een afschrift van de notarisafrekening.

MijnOverheid

Wil je jouw post ook digitaal hebben? Meld je aan bij MijnOverheid en je post komt digitaal in de Berichtenbox. Wil je de brieven toch per post in de brievenbus? Pas dit dan aan op mijn.overheid.nl.

Illustratie Almere skyline
Jouw mening