Direct naar paginainhoud

Gemeentelijke belastingen betalen

Gemeentelijke belastingaanslagen kun je via verschillende manieren betalen: via een automatische incasso, iDeal, overmaken of met een betaalpas in het stadhuis.

In de online Belastingbalie vind je de aanslag voor de gemeentelijke belastingen. Je kunt de gemeentelijke belastingen op verschillende manieren betalen:

Automatisch betalen in termijnen

Je kunt het bedrag van de gemeentelijke belastingen in termijnen laten afschrijven. Daarvoor moet je de gemeente een machtiging voor automatische incasso geven. Vanaf het moment dat de machtiging is afgegeven, worden de termijnen tot en met december van dat jaar afgeschreven. Dit gebeurt rond het einde van elke maand. Zo betaal je altijd op tijd.

Mis je een betaling? Dan wordt het ontbrekende termijnbedrag verrekend over de resterende termijnen. De termijnbedragen worden dan verhoogd. Als je 2 keer een betaling mist, wordt je automatische incasso stopgezet.

Je kunt de automatische incasso op de website van de belastingbalie afgeven. Je geeft een machtiging af door op de knop ‘machtiging automatische incasso’ te klikken. Log in bij de belastingbalie met jouw digiD. Je kunt ook je automatische incasso intrekken of je rekeningnummer wijzigen.

Wil je in termijnen betalen, maar heb je geen DigiD? Dan kun je een SEPA-machtiging aanvragen. Dit kan door contact met ons op te nemen via belastingen@almere.nl of telefoonnummer 14 0 36.

Online betalen via iDeal

Wil je het bedrag van de gemeentelijke belastingen zelf overmaken? Scan dan de QR-code op je aanslag. Zo maak je het volledige bedrag in 1 keer over. Je vindt je de aanslag voor de gemeentelijke belastingen in de online Belastingbalie.

Handmatig overmaken

Wil je het bedrag van de gemeentelijke belastingen zelf overmaken? Betaal dan het bedrag van de aanslag voor de vervaldag in maximaal 2 termijnen. Als je de aanslag in 1 keer wilt betalen, moet je dat doen voordat de tweede termijn verstreken is. 

Je kunt het bedrag overmaken op rekeningnummer NL40 BNGH 0285 0419 91, ten name van de gemeente Almere. Vermeld daarbij het aanslagnummer. Dat nummer vind je aan de voorkant van de aanslag of in de online Belastingbalie.

Betalen met pinpas

Je kunt de gemeentelijke belastingen ook met een pinpas betalen. Dit doet je bij de balie van Burgerzaken in het stadhuis. 
Maak eerst een afspraak om de gemeentelijke belastingen met een pinpas te betalen. Zorg dat je bij de afspraak het aanslagnummer paraat hebt. Het aanslagnummer vind je aan de voorkant van de aanslag of in de online Belastingbalie.

Over de automatische incasso

Er is geen vaste dag waarop wij het afgesproken bedrag afschrijven. Meestal schrijven we tussen de 25e en de 1e van de maand af. Je kunt niet zelf een datum te kiezen.

Vanaf het moment dat je een machtiging hebt afgegeven, schrijven we de termijnen af tot en met december van dat jaar. Het volgende jaar starten de termijnen weer nadat je de aanslag hebt ontvangen. Aanslagen lager dan 85 euro of hoger dan 10.000 euro schrijven we in 2 termijnen af.

Als het bedrag niet op je rekening staat, wordt de automatische incasso teruggeboekt en het openstaande bedrag verdeeld over de resterende maanden. Na 2 keer terugboeken trekt de gemeente de automatische incasso in en moet je het openstaande bedrag in 1 keer overmaken.

Betalingsregeling

Als inwoner, zzp’er of bedrijf kun je een betalingsregeling op maat aanvragen door contact met ons op te nemen en het gewenste aantal termijnen door te geven via:

Als wij alle informatie hebben ontvangen, ontvang je van ons een bevestigingsbrief.

Verhuizen en/of het verkopen van je woning

Verhuis je binnen Almere?

Dan neem je de aanslag afvalstoffenheffing mee naar je nieuwe adres. Voor de efficiëntie verlenen we geen ontheffing van de oude aanslag en leggen ook geen nieuwe aanslag op. 

Verhuis je binnen Almere en ga je inwonen bij iemand?

Dan heb je recht op ontheffing van de aanslag afvalstoffenheffing vanaf de eerste maand na je verhuizing. Deze ontheffingen verwerken we eenmaal per kwartaal achteraf, maar dat kunnen we op verzoek eerder doen als je dat aangeeft via de Belastingbalie of door ons te bellen of te mailen. 

Verhuis je buiten Almere?

Dan heb je recht op ontheffing van de aanslag afvalstoffenheffing vanaf de eerste maand na je verhuizing. Wij verwerken deze ontheffingen eenmaal per kwartaal achteraf, maar we kunnen dit op verzoek eerder doen. 

Als je op 1 januari van een belastingjaar eigenaar of gebruiker bent van een niet-woning (bijvoorbeeld een bedrijfspand) in Almere, ben je verplicht om de aanslag onroerendezaakbelasting voor gebruik over het hele jaar te betalen. Veranderingen of verhuizingen tijdens het jaar hebben geen invloed op de hoogte van deze aanslag. Het is belangrijk dat je zelf je verhuizing doorgeeft via Burgerzaken van de gemeente Almere of via de nieuwe gemeente waar je gaat wonen. 

Als je op 1 januari geen eigenaar of gebruiker meer bent, maar toch een aanslag hebt ontvangen, kun je een bezwaarschrift indienen. Voeg hierbij bewijsstukken, zoals een bevestiging van het einde van het huurcontract of een afschrift van de notarisafrekening.

MijnOverheid

Wil je jouw post ook digitaal hebben? Meld je aan bij MijnOverheid en je post komt digitaal in de Berichtenbox

Wil je de brieven toch per post in de brievenbus? Pas dit dan aan op mijn.overheid.nl.

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening