Wat moet ik doen als ik mijn doorgegeven verhuizing wil intrekken?
Indien een verhuizing niet doorgaat hebben wij een geschreven verklaring van u nodig. Deze kunt u mailen naar info, per post versturen naar Postbus 200, 1300 AE Almere of persoonlijk afgeven bij de balie van burgerzaken. De verklaring dient voorzien te zijn van een handtekening, kopie identiteitsbewijs en alle gegevens omtrent het oude en "nieuwe" adres. @almere.nl
Kan ik verhuisaangifte doen als ik op de kavel woon en nog niet in het huis?
Nee, dat kan niet. Als u op de kavel woont (in een caravan bijvoorbeeld), kunt u niet ingeschreven worden. Dat kan pas als het huis is opgeleverd. En dat is als de instantie BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) bij u is langs geweest en uw huis bewoonbaar heeft verklaard.
Kan ik een briefadres aanvragen ter overbrugging van twee koopwoningen?
Ja, dat kan, mits u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U beschikt als aanvrager niet over een woonadres (minder dan zes maanden)
- Er bewijs is dat de oude woning is verkocht met opleverings- /overdrachtsdatum
Ik ben te laat met het doorgeven van mijn verhuizing. Wat nu?
Uw verhuizing kunt u maximaal vier weken vóór de verhuizing tot uiterlijk vijf werkdagen na de verhuizing doorgeven. De datum van uw verhuizing geldt dan als verhuisdatum.
Geeft u de verhuizing later door dan vijf werkdagen na de verhuizing? Dan geldt de datum van aangifte als verhuisdatum. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering of uw parkeervergunning.
Wat is het verschil tussen inwonen en kamerhuur?
Als u gaat inwonen, gaat u bij iemand wonen. Dit kan bij uw partner zijn (samenwonen). Maar ook bij een vriend(in), bij ouder(s) en/of verzorger(s) of een bekende. Als u gaat inwonen, heeft de gemeente schriftelijke toestemming en (een kopie) van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner nodig.
Bij kamerhuur gaat u een kamer bewonen die u zelfstandig huurt. Als u een kamer gaat huren, heeft de gemeente een kopie van uw huurcontract nodig.
Welke overheidsinstanties krijgen bericht nadat ik mijn verhuizing heb doorgegeven?
Alle (overheids)instanties die aangesloten zijn op het landelijke BRP-netwerk ontvangen automatisch bericht als uw verhuizing verwerkt is in de BRP van de gemeente Almere.
(Overheids)instanties die automatisch bericht krijgen zijn onder andere:
- de Belastingdienst;
- RDW;
- SVB;
- Pensioenfondsen;
- Zorgverzekeraars;
- Entadministratie.
Commerciële organisaties zoals banken ontvangen geen bericht van uw verhuizing. Dit moet u zelf doorgeven.
Ik zit in de gevangenis en moet een verhuizing doorgeven. Hoe kan ik dit doen?
Het verhuisformulier is verkrijgbaar in de gevangenis. U kunt dit navragen bij uw contactpersoon binnen de gevangenis.