Direct naar paginainhoud
menu

Verhuizen

Wilt u uw verhuisaangifte zoveel mogelijk digitaal doen vanwege de coronamaatregelen? In Mijn Overheid kunt u zien of uw verhuisaangifte is verwerkt.

De papieren formulieren voor het doen van een verhuisaangifte en het aanvragen van een briefadres liggen in de centrale hal van het stadhuis. Heeft u de formulieren ingevuld? Dan kunt u ze in de brievenbus bij het hek van de afdeling Burgerzaken doen.

Maak hieronder uw keuze:

Als uw verhuisaangifte verwerkt is kunt u dit zien in mijn overheid. U krijgt op dit moment geen bevestigingsbrief.

Waarom wil de gemeente weten waar u woont?

Correcte gegevens zijn belangrijk om op tijd hulp te bieden als het nodig is en om fraude aan te pakken als dat aan het licht komt. Het bespaart de gemeente veel geld. Geld dat ten goede komt aan de stad. Uw adresgegevens zijn onderdeel van de BRP.

Wat is BRP?

In Nederland is de BRP een belangrijke gegevensbank. BRP staat voor Basis Registratie Personen. Hierin staan naam, nationaliteit, ouders, geboortedatum, Burgerservicenummer, adres en eventueel partner en/of kinderen van iedereen die in Nederland woont.
Als kinderen jonger dan 16 jaar vanuit het buiten (opnieuw) in Nederland komen wonen, dan is toestemming van de ouders/verzorgers nodig dat hij of zij zich hier mag komen vestigen.

Waarom BRP?

De BRP wordt gebruikt voor en door onder andere de Belastingdienst, de politie en zorgverzekeringen. Als uw BRP-gegevens in orde zijn, kunnen 800 afnemers van de BRP u verder helpen. Zeer belangrijk dus om wijzigingen door te geven. De twee meest voorkomende wijzigingen zijn verhuizingen en aangifte van geboorte. In alle hectiek kan het voorkomen dat u dit vergeet te doen of uitstelt. En soms komt van dat uitstel afstel. 

Fraude

Helaas komt ook fraude voor. Zeker wanneer het te maken heeft met geld ontvangen en betalen. Of toch slordigheid? De gemeente Almere is aangesloten bij de ICTU-LAA, die diverse signalen aanleveren. ICTU staat voor ICT-Uitvoeringsorganisatie van en voor overheidsorganisaties en is onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. LAA is de afkorting voor Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Bij deze signalen wordt er onderzoek gedaan. Bijvoorbeeld via internet. Denk daarbij aan veelverhuizers, openstaande boetes, schijnverlatingen, etc. De werkwijze van LAA voldoet aan de privacy-vereisten van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming).

Laat ons dus weten waar u woont en geef wijzigingen zo snel mogelijk door. Heeft u vragen? Bel naar 14 036 of maak een afspraak om langs te komen bij de afdeling Burgerzaken. Kies voor optie 'BRP'. Graag tot ziens!

Wat vindt u van onze website?