De werkgever waardeert het in algemene zin positief wanneer medewerkers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de medewerker en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.
De medewerker vervult geen nevenwerkzaamheden in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid / belangenverstrengeling met de functie die de medewerker bij de werkgever vervult.
De medewerker is verplicht nevenwerkzaamheden te melden, als er:
Nevenwerkzaamheden kunnen onder andere worden verboden als de nevenwerkzaamheden een zeker risico meebrengen met betrekking tot één of meer van de volgende aspecten:
Voor de medewerker die nevenwerkzaamheden verricht, gelden in ieder geval de volgende algemene voorwaarden:
Nevenwerkzaamheden van medewerkers met de volgende functies worden openbaar gemaakt:
De gemeentesecretaris kan in een apart besluit bepalen dat de nevenwerkzaamheden van andere medewerkers die integriteitgevoelige functies vervullen eveneens openbaar worden gemaakt.
Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden van de in artikel 7 genoemde medewerkers vindt plaats door een actuele opgave van deze nevenwerkzaamheden op de website van de gemeente Almere te publiceren.
De opgave als bedoeld in artikel 8 vermeldt de:
De afdeling HRM zal een centraal register bijhouden van de geregistreerde nevenwerkzaamheden.
In december 2014 heeft de VNG de modelregeling nevenwerkzaamheden opgesteld. De gemeente sluit aan bij deze modelregeling. Deze regeling is een nadere uitwerking van de wijze waarop nevenwerkzaamheden binnen onze organisatie worden gemeld en geregistreerd. De term “nevenwerkzaamheden” dient ruim te worden opgevat, zoals het bekleden van een functie als adviseur, bestuurder, vennoot of aandeelhouder/lid van een vennootschap, stichting of vereniging. Het kan ook gaan om werkzaamheden bij commerciële organisaties. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en onbetaalde nevenwerkzaamheden of nevenwerkzaamheden die binnen of buiten de normale diensttijd worden verricht. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor het doen van opgave (schriftelijk) van nevenwerkzaamheden. Bij twijfel of er opgave gedaan moet worden kan de direct leidinggevende geraadpleegd worden, waarbij onderstaande punten een leidraad kunnen zijn.
Hoewel de werkgever voorstaat dat men nevenwerkzaamheden meldt, is dit niet verplicht en mag men zelf de afweging maken. Alleen de werkzaamheden (betaald of onbetaald) die het belang van de gemeente kunnen raken en tot belangenverstrengeling met de functie (kunnen) leiden, moeten gemeld worden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er belangenverstrengeling ontstaat door een nevenfunctie, of dat de schijn daartoe wordt gewekt. Het is van belang dat (schijn van) belangenverstrengeling te allen tijde wordt voorkomen.
Een medewerker zal dus zelf moeten beoordelen of het belang van de gemeente Almere geraakt wordt door de nevenwerkzaamheden. Wanneer men dit niet zeker weet, kunnen de nevenwerkzaamheden het beste worden gemeld. Medewerkers worden in dit verband wel verzocht om op eigen initiatief nevenwerkzaamheden te bespreken met leidinggevenden. Dit bespreekbaar maken kan namelijk het wederzijds belang dienen. Enerzijds is het voor de werkgever goed om te weten dat zij specifieke kwaliteiten in huis heeft, waarvan zij gebruik kan maken. Anderzijds kan het bespreken helpen bij de afweging van de medewerker of er gemeld moet worden.
Een gedane melding dient getoetst te worden aan het verbod, zoals dat geformuleerd is in artikel 8, lid 1 van de Medewerkerswet 2017. Indien een nevenwerkzaamheid raakvlakken vertoont met de ambtelijke functie, hoeft een melding niet altijd te leiden tot actie. Het feit dat een dergelijke nevenwerkzaamheid bekend is of geregistreerd staat, kan bijvoorbeeld voorkomen dat een situatie ontstaat waarin van een botsing van belangen sprake is.
De volgende punten zijn nuttig bij het oordeel over de vraag of door een nevenwerkzaamheid de goede functievervulling of de goede functionering van de openbare dienst, niet in redelijkheid is verzekerd:
In de Medewerkerswet 2017 is een bepaling opgenomen die naast het maken van voorschriften omtrent melding en registratie van nevenwerkzaamheden ook verplicht tot de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden verricht door aangewezen medewerkers.
In de Medewerkerswet 2017 is de meldings- en registratieplicht vastgelegd en is bepaald dat het college de openbaarmaking regelt van de nevenwerkzaamheden van medewerkers aangesteld in een functie waarvoor ter bescherming van de integriteit van de openbare dienst openbaarmaking van nevenwerkzaamheden noodzakelijk is, regelt. In het kader van de transparante overheid dient voor het publiek inzichtelijk te zijn welke nevenfuncties de in artikel 7 aangewezen functionarissen verrichten. Gekozen is voor een centrale openbaarmaking van nevenfuncties via de gemeentelijke website. De keuze voor plaatsing op de website ligt tevens in de lijn van de gemeente om de elektronische dienstverlening aan burgers te verbeteren en te vereenvoudigen. Het gebruik van de gemeentelijke website vergroot de toegankelijkheid van de informatie voor burgers.
Niet alle geregistreerde gegevens over nevenfuncties van aangewezen functionarissen hoeven openbaar te worden gemaakt. Om de privacy van deze medewerkers te beschermen, worden alleen de vanuit integriteitsoogpunt noodzakelijke gegevens openbaar gemaakt: de hoofdfunctie, de (betaalde of onbetaalde) nevenfunctie, de organisatie waarbinnen de nevenfunctie wordt verricht en de datum van ingang van de nevenfunctie.
De afdeling HRM registreert de meldingen.