Direct naar paginainhoud

Geboorteakte

Personen die in Almere geboren zijn kunnen bij de gemeente Almere een kopie van de geboorteakte aanvragen. Na betaling krijg je het uittreksel thuisgestuurd.

  • Een aanvraag is alleen mogelijk als je in Almere geboren bent. Ben je in een andere plaats geboren, vraag de akte dan daar aan.
  • Je krijgt geen geld terug als je de akte bij de gemeente Almere aanvraagt en wij de de akte niet hebben. Er zijn dan wel kosten gemaakt om jouw gegevens op te zoeken.
  • Omdat wij afhankelijk zijn van postbezorging weten wij niet zeker hoelang het duurt tot je het uittreksel thuis ontvangt. Als je het uittreksel snel nodig hebt, adviseren wij je om een afspraak te maken voor een aanvraag aan de balie van Burgerzaken in het stadhuis. Bel hiervoor naar 14 036.
  • Als je voor een internationale akte kiest, krijg je een internationaal uittreksel. Dit is een samenvatting van de akte zoals die op dit moment is, dus geen volledige akte. Geschreven in het Nederlands met uitleg in het Engels, Duits en Frans.

Kosten

ProductKosten
Geboorteakte€ 17,10

Iemand machtigen

Je kunt iemand anders machtigen om het afschrift/uittreksel van de akte aan te vragen. Gebruik hiervoor machtigingsformulier (pdf, 1 Mb). De gemachtigde moet bij de aanvraag meenemen:

  • Het ingevulde machtigingsformulier
  • Een kopie van jouw identiteitsbewijs
  • Het eigen identiteitsbewijs

Je kunt als gezaghebbende ouder een afschrift/uittreksel van de geboorteakte voor jouw kind zelf aanvragen. Je hebt hiervoor geen toestemming van het kind nodig, ook niet wanneer het kind in het buitenland verblijft of 18 jaar en ouder is. Voor de aanvraag log je in met je eigen DigiD.

Beide partners kunnen een afschrift/uittreksel van een huwelijksakte aanvragen. Als je een ander hiervoor machtigt, hoeft jouw partner niet apart toestemming te geven.

Schriftelijke aanvraag vanuit het buitenland zonder DigiD

Heb je geen DigiD en woon je in het buitenland? En wil je een akte of uittreksel uit de burgerlijke stand aanvragen? Dan kan dat schriftelijk.

Wat moet er in de brief staan?

In de schriftelijke aanvraag zet je de volgende informatie:

  1. Welke akte je nodig hebt en hoeveel exemplaren.
  2. Voor wie is de akte; geef de voornaam, achternaam en geboortedatum op. Als je documenten aanvraagt voor meerdere personen, geef dan van iedereen de voornaam, achternaam en geboortedatum.
  3. Schrijf of je een afschrift of een internationaal uittreksel van de akte wilt. Het verschil tussen afschrift en internationaal uittreksel is: 
    - Een afschrift is een officiële kopie van de akte, gestempeld door de gemeente. Op een afschrift staat precies hetzelfde als op de akte zelf. 
    - Als je voor een internationale akte kiest, krijg je een internationaal uittreksel. Dit is een samenvatting van de akte zoals die op dit moment is, dus geen volledige akte. Geschreven in het Nederlands met uitleg in het Engels, Duits en Frans.
  4. Op welk adres je het aangevraagde document wilt ontvangen.
  5. Zet je handtekening onderaan de brief en de datum van de dag dat je deze brief hebt ondertekend (dagtekening).
  6. Voeg een veilige kopie van je geldig identiteitsbewijs toe aan je brief.

Maak leesbare scan of foto van de brief

Maak van dit schriftelijke en ondertekende verzoek een leesbare scan of foto. Stuur een e-mail van de scan of foto met de veilige kopie van je identiteitsbewijs naar info@almere.nl.

Je krijgt eerst een betaalopdracht

Wanneer wij je complete verzoek hebben ontvangen en deze in behandeling nemen, krijg je een betaalopdracht. Na betaling krijg je het document opgestuurd.

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening