Direct naar paginainhoud

Ondersteuning voor klant én werkgever

Als jobcoach bij de gemeente Almere begeleidt Natasha klanten die na een periode van werkeloosheid, weer aan het werk zijn. “Het is een zeer afwisselende baan. Je weet nooit wat je werkdag gaat brengen. Er is altijd wel een verrassend element. Ik heb het heel erg naar mijn zin”.

Van farmacie naar jobcoach

Ik werk graag met mensen. Dat was ook de reden om een paar jaar geleden de overstap te maken van de farmaceutische industrie naar jobcoach binnen het Sociaal domein. Ik was eerder werkzaam in soortgelijke functie bij de gemeente Amsterdam. Toen ik de vacature in Almere zag heb ik meteen gesolliciteerd. Het is fijn om dit werk in mijn eigen gemeente uit te voeren zodat ik me kan inzetten voor de bewoners van mijn eigen woonplaats.  

Iemand die we coachen noemen wij een klant. Hij of zij heeft een uitkering bij de gemeente en gaat weer aan het werk. Daarbij biedt de jobcoach ondersteuning. Er zijn meerdere situaties waarin een klant begeleid wordt door een jobcoach. 

Proefplaatsing 

Het kan zijn dat een klant aan een baan begint met een proefplaatsing. Dat houdt in dat hij of zij met behoud van uitkering ergens gaat proefdraaien. Dit duurt tussen de een en drie maanden. We begeleiden tevens klanten met een parttime of fulltime baan of opleidingstrajecten, waarvan de begeleiding wat langer kan duren. 

In de functie als jobcoach staat het ondersteunen van zowel klant als werkgever op de eerste plaats. Hierbij kun je denken aan praktische zaken zoals het voorzien van reiskosten of het bieden van ondersteuning in het aanvragen van kinderopvang. Maar ook het monitoren van de voortgang van de klant door evaluatiegesprekken op de werkvloer, met als doel een duurzame plaatsing te realiseren. Het creëren van een win-win situatie voor de betrokken partijen staat hierbij centraal. 

Op het moment dat een klant start met een baan dan zorg ik ervoor dat binnen de gemeente alles administratief in goede banen wordt geleid. Indien nodig, verwijs ik de klant door als een vraagstuk buiten mijn expertise valt. Ik ben een spin in het web die ervoor zorgt dat ook andere collega’s binnen de gemeente op de hoogte zijn van de situatie van de klant. Zo komt de klant niet voor financieel onverwachte zaken te staan.  

In werkritme komen 

Mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, kunnen het uitdagend vinden weer te starten met werk. Ze moeten dan opnieuw in het arbeidsritme komen. Het verschilt per klant hoe dit zich vertaalt op de werkvloer. Zo zijn er mensen die nog nooit gewerkt hebben in Nederland. Zij zijn dan een heel andere manier van werken gewend. Zij doen keurig wat er binnen hun takenpakket valt, maar missen een proactieve werkhouding. Daarnaast kan het voor hun een uitdaging zijn om feedback te ontvangen en geven aan hun werkgever. In sommige landen wordt dit gezien als respectloos en wordt het niet geaccepteerd. Ik probeer de klant hierin te coachen en tegelijk het verwachtingspatroon van de werkgever te managen. 

Katten 

Enige tijd geleden heb ik een klant begeleid op de werkplek. Hij was gestart met een proefplaatsing. Na een paar weken wilde de werkgever de samenwerking beëindigen. Het ging niet. Ik ben in gesprek gegaan met de werkgever om tot een oplossing te komen zodat de klant zijn werk kon voortzetten. De klant had met regelmaat privé-afspraken tijdens werk voor zichzelf en zijn kinderen. Ook vormde de taal een barrière in de samenwerking. Daarnaast was de klant angstig voor de katten die op de werkvloer aanwezig waren. 

Er zijn aanpassingen verricht op de werkvloer en afspraken gemaakt over privéverplichtingen tijdens de werkuren. Speciaal voor de klant is een aparte werkruimte gecreëerd waar de katten geen toegang tot hadden. Daarnaast heb ik functiegericht taalonderwijs ingezet op de werkvloer. Elke week kwam een docent, hij hielp zowel klant als werkgever. Zo leerde de man Nederlands met de woorden die hij veel gebruikt op het werk.  

De klant heeft nu een vaste aanstelling binnen het bedrijf en is niet meer afhankelijk van de uitkering. Zijn werkplek is nu gewoon tussen al zijn collega’s (en katten). Dit is voor mij een van de vele bewijzen van wat er mogelijk is als we in oplossingen denken. Dat geeft mij heel veel voldoening.   

Voor klant én werkgever 

Er is nog heel veel winst te behalen. Niet alle werkgevers hebben ervaring met een jobcoach. Ze zijn in de veronderstelling dat wij alleen aanspreekpunt zijn voor de klant, maar wij zijn er ook voor de werkgever. Ook denken we mee over contractuele zaken, namelijk of het contract klopt en niet onbelangrijk, of de inhoud helder is voor de klant. 

Als jobcoach begeleid je de klant gemiddeld een halfjaar. Er wordt maatwerk geleverd en per klant gekeken waar de behoefte ligt. Met de ene klant heb ik dagelijks contact, terwijl een ander genoeg heeft met wekelijks contact. Na de begeleidingsperiode zijn de meeste klanten goed op weg en eindigt de jobcoaching. 

Snel reageren 

Het werk als jobcoach kan hectisch zijn. Het is belangrijk om snel te kunnen handelen en in te spelen op plotselinge situaties. Zo belde vanmorgen een werkgever dat zijn medewerker vandaag niet kon starten met de proefplaatsing omdat hij door zijn rug was gegaan. Dan moet ik snel handelen.  

Op het moment dat een klant duurzaam aan het werk is en de werkgever tevreden is, dan heb ik mijn doel bereikt. Geen klant of werkgever is hetzelfde, dat maakt mijn functie zo afwisselend en uitdagend. Never a dull moment als jobcoach! 

Ik hoop dat werkgevers enthousiast raken van de ondersteuning die een jobcoach biedt. Als jobcoach bieden we maatwerk en denken in kansen en mogelijkheden. Ik kijk dan ook uit naar de samenwerking met nieuwe werkgevers!  

Illustratie Almere skyline
Jouw mening