Verhuizen vanuit het buitenland naar Almere

Op dit moment vragen veel mensen een inschrijving in de BRP. Omdat het drukker is dan normaal kunnen de wachttijden langer zijn.

Als je vanuit het buitenland in Almere komt wonen, geef je dit binnen 5 werkdagen aan ons door. Je maakt online een afspraak. Kom je er niet uit? Dan kun je ook telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer 14 036. We vragen je om persoonlijk langs te komen. Verhuis je met meerdere personen vanuit het buitenland naar Almere? Neem dan iedereen mee naar jouw afspraak.

Afspraak maken

Meer informatie over het inschrijven in Nederland vind je op de website van de Rijksoverheid.

    Meenemen naar jouw afspraak

    • Een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of een ander document waaruit je nationaliteit blijkt. Dit geldt voor alle identiteitsbewijzen (ook uit andere landen);
    • Een bewijs dat je een woonruimte hebt, zoals een huurcontract (bij een particulier huurcontract ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de eigenaar);
    • Het eigendomsbewijs of de verklaring van de hoofdbewoner van het pand en een (kopie van) een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner. De toestemming is per persoon nodig;
    • Als je in het buitenland geboren bent: een origineel afschrift van jouw geboorteakte voorzien van legalisaties of apostille. Kijk hiervoor op de pagina van de Rijksoverheid. Alleen documenten in de Nederlandse, Engelse, Duitse en Franse taal hoeven geen vertaling door een beëdigd vertaler te hebben. De akten mogen niet zijn gelamineerd/geplastificeerd;
    • Heb je de nationaliteit van een land buiten de EU/EER of Zwitserland? Dan heb je ook een bewijs van rechtmatig verblijf nodig. Vraag dit aan bij de IND;
    • Als je uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius of Saba komt: een verhuisbericht;
    • Eventueel andere akten zoals een huwelijks- of echtscheidingsakte, een akte van overlijden of de geboorteakte(n) van jouw kind(eren).

    Veelgestelde vragen verhuizen vanuit het buitenland

    Ik wil me opnieuw vestigen in Almere maar heb geen legitimatiebewijs, wat moet ik doen?

    Wij verzoeken je de volgende stukken mee te nemen, waar jouw naam op staat;

    • Bus/trein abonnement
    • Bankpasjes
    • Bibliotheekpas
    • En geadresseerde post op eigen naam

    Hoe lang het duurt voordat ik ingeschreven sta?

    Binnen uiterlijk 4 weken sta je ingeschreven in de gemeente Almere. Blijf en werk je korter dan vier maanden in Nederland, dan hoef je jezelf niet in te schrijven bij de gemeente.

    Ben ik verplicht om alle afschriften of uittreksels van buitenlandse akten direct bij het doorgeven van mijn verhuizing van het buitenland naar Almere te laten verwerken in de BRP?

    Nee, deze afschriften of uittreksels van buitenlandse akten zijn niet verplicht wanneer je jouw verhuizing vanuit het buitenland naar Almere meldt bij de gemeente. Wij kunnen de akten ook op een later tijdstip verwerken in de BRP. Maak hiervoor een afspraak.

    Heeft een afschrift of uittreksel van een buitenlandse akte een maximale geldigheidsduur?

    Nee, een afschrift of uittreksel van een buitenlandse akte van geboorte, overlijden, huwelijk, echtscheiding of overleiden heeft geen maximale geldigheidsduur.

    De instantie die het afschrift of uittreksel van de akte nodig heeft, kan hier wel een maximale termijn voor stellen.

    Of een akte voor de gemeente voldoet, bepalen we tijdens jouw afspraak bij Burgerzaken.