Inwoners van Almere vragen regelmatig of ze een stuk grond van de gemeente kunnen kopen om hun tuin groter te maken. De gemeente probeert zo vaak mogelijk aan die wens te voldoen. Toch is koop niet altijd mogelijk.
Van 18 april tot en met 4 mei 2025 kun je geen nieuwe aanvraag voor tuinvergroting indienen.
In deze periode verwerken wij de lopende aanvragen en is de bezetting beperkt vanwege de meivakantie.
Dien je toch een aanvraag in tussen 18 april en 4 mei, dan wordt die niet geregistreerd en behandeld. Vanaf 5 mei 2025 kun je weer een aanvraag indienen via onze website.
Stuur de volgende bijlagen mee:
Dit zijn verplichte bijlagen. Als één van de bijlagen onduidelijk is of ontbreekt wordt je verzoek niet in behandeling genomen.
Elke aanvraag is uniek. Aanvragen die erg op elkaar lijken, kunnen daarom een verschillende uitkomst hebben.
De grond wordt verkocht zoals die is op het moment van aanbod. Anders gezegd: je koopt de grond in de staat waarin die zich bevindt op het moment van aanbod door de gemeente. De gemeente helpt dus niet bij het verwijderen van bomen, struiken of stenen op de verkochte grond. Dat moet je zelf doen en zelf betalen.
Er zijn 2 verschillende situaties voor kosten:
Notaris
De grondprijs en de kadasterkosten betaal je aan de notaris.
Meestal laten we je binnen 8 weken weten of je de grond mag kopen. Die weken zijn nodig, omdat verschillende afdelingen binnen de gemeente advies moeten geven. In die 8 weken geven wij geen informatie over de status van je aanvraag. Het heeft daarom ook geen zin om te bellen of te mailen.
Als je de grond mag kopen, kan het nog 3 maanden duren voordat de koop is afgerond. De gemeente is namelijk afhankelijk van andere partijen. Dat zijn bijvoorbeeld de aanvragers zelf, het kadaster en de notaris. Ook moet de gemeente andere mensen die interesse hebben (gegadigden) een kans geven om de grond te kopen.
In sommige gevallen duurt het proces langer. Dit kan komen doordat het niet meteen duidelijk is of de grond kan worden verkocht en aanvullend onderzoek nodig is. Ook kan het behandelen van een aanvraag langer duren vanwege de vakantie(periode). De bovengenoemde doorlooptijden zijn dus slechts een indicatie.
Om andere gegadigden ook een kans te geven om de grond te kopen, zetten we op de website dat we van plan zijn de grond te verkopen (voornemen tot verkoop). Dat doen we minimaal 20 dagen lang. Dat is bepaald in de rechtsspraak.
De gemeente legt altijd uit waarom een aanvraag is afgewezen. Het is niet mogelijk om tegen de afwijzing in bezwaar te gaan. Dat komt omdat verkoop onder privaatrecht valt, waarop het Burgerlijk Wetboek van toepassing is. Bezwaar maken valt onder publieksrecht. Daarom is het niet mogelijk om bezwaar aan te tekenen.
Voor advies of vragen mail je naar tuinvergroting of bel je naar 14 036. We zijn te bereiken van maandag t/m donderdag tussen 9.00 en 16.00 uur. @almere.nl