Direct naar paginainhoud

Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Een uittreksel uit het bevolkingsregister is een verklaring dat je bij de gemeente Almere staat ingeschreven als inwoner. Je kunt dit uittreksel online aanvragen. Het uittreksel BRP wordt binnen 5 werkdagen opgestuurd.

Hierop staan de volgende gegevens:

  • Je geslachtsnaam
  • Je voornaam of voornamen
  • Je geboortedatum en geboorteplaats
  • Je huidige adres
  • De datum van afgifte van het uittreksel
  • Ondertekening door ambtenaar

Wil je jouw burgerlijke staat op het uittreksel? Het internationale uittreksel BRP bevat een vermelding van de burgerlijke staat.

Aanvragen via de website

Het document kun je aanvragen via de website. Dit is de snelste en goedkoopste manier. Je moet hiervoor inloggen met DigiD en kunt betalen met iDeal en creditcard. Het uittreksel BRP wordt binnen 5 werkdagen opgestuurd. Je krijgt geen geld terug als achteraf blijkt dat je niet het juiste uittreksel hebt aangevraagd.

Aanvraag starten

Aanvragen aan de balie

Wil of kun je het uittreksel niet aanvragen via de website? Of wil je andere gegevens vermeld hebben op het uittreksel? Dan kun je deze persoonlijk aanvragen bij Burgerzaken in het stadhuis. Maak hiervoor een afspraak. Je krijgt het uittreksel direct mee.

Wat moet je meenemen?

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Een betaalpas. Je betaalt de kosten bij de aanvraag.

Kosten

ProductKosten

Uittreksel BRP via de website

€ 13,75

Uittreksel BRP aan de balie€ 15,95

Wat je moet weten

  • Voor een woningaanbieding via Ymere, de Alliantie of Goede Stede hoef je niet altijd een uittreksel op te vragen. De woningcorporatie laat je weten of je een ‘uittreksel met adreshistorie’ nodig hebt. Als je geheimhouding van persoonsgegevens hebt aangevraagd, vraag je dit uittreksel zelf op.
  • Voor inschrijving voor een woning bij een andere woningaanbieder kies je voor een 'uittreksel met adreshistorie'.
  • Je kunt alleen gegevens uit de BRP op een uittreksel aanvragen als je in Almere ingeschreven staat.
  • Heb je een bewijs van Nederlanderschap nodig? Maak dan een afspraak voor de aanvraag van een BRP-uittreksel. Dit geldt zowel voor de internationale als de Nederlandse versie. Je kunt dit uittreksel niet online aanvragen.
  • Na uitschrijving uit de BRP verhuist jouw persoonslijst van de gemeente naar de Registratie Niet-Ingezeten (RNI). De RNI registreert personen die niet in Nederland wonen, maar wel een relatie hebben met (meerdere) Nederlandse overheidsinstelling.
    Ben je uitgeschreven en wil je een uittreksel aanvragen? Dan kun je dit bij een RNI-gemeente regelen. 
    RNI-Gemeenten:
    Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Goes, Groningen/Eemshaven, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Zwolle

Iemand machtigen

Je kunt iemand anders machtigen om het uittreksel bij Burgerzaken aan te vragen. Gebruik hiervoor het machtigingsformulier (pdf, 0,091Mb). De gemachtigde moet bij de aanvraag meenemen:

  • het ingevulde machtigingsformulier;
  • een kopie van jouw identiteitsbewijs;
  • zijn/haar eigen identiteitsbewijs.

Commerciële tussenpersonen actief

Er zijn commerciële tussenpersonen actief die aanbieden een uittreksel, urgentieverklaring of ander product voor je aan te vragen bij de gemeente. Deze tussenpersonen vragen meer geld, het duurt langer voordat jouw gevraagde product bij je binnen is. Daarnaast machtig je hiermee iemand om voor je een persoonlijk product aan te vragen. Hiermee krijgen deze bedrijven de beschikking over privacygevoelige informatie.

Wil je toch iemand machtigen omdat je zelf niet in staat bent om de aanvraag te doen? Geef gegevens zoals een kopie van jouw paspoort nooit zomaar af. Gebruik bij het maken van een kopie altijd de KopieID app van de Rijksoverheid. Hiermee kun je jouw gegevens deels afschermen en blijft jouw privacy gewaarborgd.

Illustratie Almere skyline
Jouw mening