De gemeente Almere ontvangt vaak verzoeken van bewoners die een stukje gemeentegrond willen kopen om hun tuin te vergroten. We begrijpen die wens, maar de kans is klein dat je de grond kunt kopen.
De aankoop van een stukje gemeentegrond is geen recht. Dien alleen een aanvraag in als jouw situatie aan de voorwaarden voldoet. Ook als jouw aanvraag aan de voorwaarden lijkt te voldoen, is dat geen garantie voor toekenning. Er kunnen bezwaren zijn vanwege beheer, veiligheid, inrichting of toekomstig gebruik.
We verkopen geen grond als er:
Elke aanvraag is uniek. Aanvragen die erg op elkaar lijken, kunnen daarom een verschillende uitkomst hebben.
De kosten verschillen per situatie:
Is de omgevingsvergunning voor de woning minder dan 5 jaar geleden verleend?
Dan is de grondprijs afhankelijk van de oorspronkelijke grondprijs. In dat geval geldt de geïndexeerde grondprijs die de eerste kopers hebben betaald voor de kavel. Indexeren betekent dat de prijs wordt aangepast naar de marktsituatie van dit moment.
Is de omgevingsvergunning voor de woning 5 jaar geleden of langer terug verleend?
Dan geldt er een vaste grondprijs. Die staat in de Nota Grondprijsbeleid 2025. Daarin is de prijs de vaste grondprijs € 174 per vierkante meter (kosten koper). Kosten koper betekent dat je alle extra kosten zelf betaalt. Dat zijn in ieder geval de overdrachtsbelasting, kadasterkosten en notariskosten. Per 1 januari 2025 geldt de grondprijs vanaf het moment dat de gemeente een aanbod doet via een verkoopvoorstel in een officiële brief. Als koper moet je binnen 2 weken akkoord gaan om gebruik te kunnen maken van het aanbod. Daarnaast moet de koopovereenkomst binnen een bepaalde tijd worden gesloten.
De grondprijs en de kadasterkosten betaal je aan de notaris.
Als we grond verkopen, dan koop je de grond in de staat waarin die is op het moment van aanbod. De gemeente helpt dus niet bij het verwijderen van bomen, struiken of stenen op de verkochte grond. Dat moet je zelf doen en zelf betalen.
Stuur de volgende bijlagen mee:
Dit zijn verplichte bijlagen. Als een van de bijlagen onduidelijk is of ontbreekt, nemen we je verzoek niet in behandeling.
Meestal laten we je binnen 8 weken weten of je de grond mag kopen. Die weken zijn nodig, omdat verschillende afdelingen van de gemeente advies moeten geven. Soms duurt het proces langer. Bijvoorbeeld omdat aanvullend onderzoek nodig is of vanwege de vakantietijd. We delen voor die tijd geen informatie.
Als je de grond mag kopen, kan het nog 3 maanden duren voordat de koop is afgerond. Wij zijn namelijk afhankelijk van andere partijen. Denk aan de aanvragers zelf, het kadaster en de notaris. Ook moeten we volgens de wet andere mensen die interesse hebben een kans geven om de grond te kopen.
Om andere gegadigden ook een kans te geven om de grond te kopen, zetten we op de website dat we van plan zijn de grond te verkopen (voornemen tot verkoop). Dat doen we minimaal 20 dagen lang. Dat is bepaald in de rechtsspraak.
De gemeente legt altijd uit waarom een aanvraag is afgewezen. Je kunt niet tegen de afwijzing in bezwaar gaan, omdat verkoop onder privaatrecht valt.
Wil je, nadat je alle voorwaarden gelezen hebt, een tuinvergroting aanvragen, dan kan dat via het formulier tuinvergroting aanvragen.
Voor advies of vragen kun je mailen naar tuinvergroting@almere.nl of bellen naar 14 036. We zijn te bereiken van maandag t/m donderdag tussen 9.00 en 16.00 uur.