De gemeente houdt de gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) bij. Om deze gegevens goed te kunnen bijhouden hebben wij informatie van je nodig. Een verhuizing of een belangrijke gebeurtenis in jouw leven (zoals een geboorte, huwelijk of echtscheiding) moet je tijdig aan ons doorgeven. Wij kunnen je ook vragen om bepaalde documenten aan te leveren. Het geven van de juiste informatie of aanleveren van documenten zijn verplichtingen die in de Wet BRP staan. Voldoe je niet aan deze verplichtingen? Dan kun je vanaf 1 juli 2021 hier een boete voor krijgen.
Wij hebben de bestuurlijke boete ingevoerd om te zorgen dat meer inwoners zich correct inschrijven en op tijd de juiste informatie doorgeven. De boete is een prikkel om ervoor te zorgen dat de Basisregistratie Personen (BRP) actueel en betrouwbaar blijft.
Wij gebruiken jouw gegevens in de BRP om onze taken goed te kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld om:
Voor de politie, ambulance en brandweer is het belangrijk om te weten hoeveel mensen er op een adres wonen en of zij familie zijn van elkaar. De juiste gegevens in de BRP zijn in noodsituaties dus hard nodig.
In de Wet BRP staan de verplichtingen die je als inwoner hebt. Kom je een van deze verplichtingen niet na? Dan kun je een boete krijgen.
Op https://mijn.overheid.nl/identiteit/ kun je zien hoe je staat ingeschreven in de BRP. Je kunt hiervoor inloggen met behulp van DigiD. Klopt er iets niet? Dan kun je een correctieverzoek indienen.
De boete is 200 euro of 325 euro. Dit hangt af van de overtreding. Je leest meer over de hoogte van de boete in de beleidsregels.
Als je een brief hebt gekregen dat je een bestuurlijke boete opgelegd krijgt, dan kun je daar bezwaar tegen maken. Dit kan met de volgende link: https://www.almere.nl/dienstverlening/overig/bezwaar-of-beroep-aantekenen
Voor het opleggen van een bestuurlijke boete heeft de gemeente beleidsregels vastgesteld. De beleidsregels geven duidelijkheid over bijvoorbeeld de hoogte van de boete bij overtreding van de Wet BRP en bijzondere omstandigheden.