Skip to content

Uitkering aanvragen

Bijstand voor zelfstandigen

Bent u zelfstandig ondernemer? En ervaart u financiële moeilijkheden vanwege het coronavirus? Dan kunt u een beroep doen op bijstand voor zelfstandigen (Bbz) als u aan de voorwaarden voldoet. Meldt u zich hiervoor bij het Zelfstandigenloket Flevoland.

Vraag dus geen uitkering aan via de Snelbalie hieronder. Deze is niet bedoeld voor zelfstandigen.

Meer informatie over ondersteuning voor ondernemers en zzp'ers

Heeft u geen inkomen? Of is uw inkomen te laag om van te leven? Kijk hier of u een bijstandsuitkering kunt aanvragen en hoe dat gaat. Een bijstandsuitkering is een ondersteuning door de gemeente. Deze uitkering is tijdelijk en duurt totdat u zelf genoeg inkomen verdient.
U vraagt de bijstandsuitkering online aan op deze website. Dat kan via de Snelbalie.
Bekijk de video over de Snelbalie.

Heeft u hulp nodig bij uw online aanvraag?

Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.
U hebt een DigiD nodig om een bijstandsuitkering aan te vragen. Hebt u (of uw partner) nog geen DigiD? Vraag dan eerst een DigiD aan. Dat kan hier: Vraag een DigiD aan

Let op! Het duurt ongeveer 5 werkdagen voor u uw DigiD binnen hebt.
Doorloop nu alle zes stappen om uw aanvraag in te dienen.

Stap 1: Heeft u recht op een uitkering van het UWV?

Geldt een van de volgende situaties voor u?

  • Zit u bijna of sinds kort zonder werk?
  • Bent u ziek?
  • Hebt u een arbeidsbeperking waardoor u niet kunt werken?
  • Bent u zwanger?

Misschien hebt u dan recht op een uitkering van het UWV. Bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering of een ziektewetuitkering.

Controleer bij het UWV of u recht hebt op een van deze uitkeringen.

Direct naar UWV

Geen recht (meer) op een uitkering van het UWV? Ga dan door naar stap 2.

Stap 2: Heeft u recht op een uitkering van de gemeente?

U kunt in Almere een bijstandsuitkering aanvragen als u:

• in Almere woont;
• Nederlander bent, burger van de Europese Unie of een geldig verblijfsdocument hebt;
• ouder bent dan 18, maar onder de AOW-leeftijd;
• niet genoeg inkomen hebt om van te leven;
• geen andere uitkering kunt krijgen;
• spaargeld of kostbare spullen hebt die onder de vermogensgrens blijven.

Zie ook: Bijlage vermogensgrens 

Ontvangt u op dit moment nog een WW-uitkering? U kunt een bijstandsuitkering aanvragen vanaf 4 weken voordat uw WW-uitkering eindigt.

Bent u dakloos?

1. Ga naar het inloopspreekuur bij de Balie Sociaal Domein (maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur).
2. Neem deze bewijsstukken mee:
• Geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs),
• Overzichten van al uw betaal- en spaarrekeningen van de afgelopen drie maanden. Maakt u prints van internetbankieren? Zorg dan dat ook de naam van de rekeninghouder, het rekeningnummer en het saldo op de prints staan,
• Bewijs van uw inkomsten, als u inkomsten hebt. Misschien hebben wij nog andere bewijsstukken nodig voor uw aanvraag. Dat vertellen wij u tijdens het inloopspreekuur. Wij vragen u dan om deze bewijsstukken later aan te leveren.

Voldoet u aan de voorwaarden? Ga dan door naar stap 3.

Stap 3: Bent u ouder of jonger dan 27 jaar?

Er zijn drie mogelijkheden:

1. Bent u jonger dan 27 jaar?

Dan gelden er extra regels. Ga hier verder.

2. Bent u jonger dan 27 jaar, maar is uw partner 27 jaar of ouder?

Dan kunt u verder gaan met het aanvragen van een uitkering. Voor u geldt dan wel een zoekperiode. Lees hier wat een zoekperiode inhoudt.

Bent u 27 jaar of ouder?

Dan kunt u verder gaan met het aanvragen van een uitkering. 

Ga door naar stap 4.

Stap 4: Wat heeft u nodig voor een aanvraag?

A. DigiD

U hebt een DigiD nodig om een bijstandsuitkering aan te vragen. Hebt u nog geen DigiD?
Dan kunt u nog geen bijstandsuitkering aanvragen. Wat u dan kunt doen:

1. Vraag een DigiD aan. Dat kan hier: Vraag een DigiD aan
Let op! Het duurt ongeveer 5 werkdagen voor u uw DigiD binnen hebt.

2. Meld u direct bij de gemeente Almere, via onderstaande button. U komt nu bij een online formulier. Daarmee geeft u aan dat u vandaag een uitkering wilde aanvragen, maar dat u eerst een DigiD moet aanvragen. De datum van vandaag wordt dan vastgelegd bij de gemeente. Dat heet de ‘meldingsdatum’. Dat is belangrijk omdat uw uitkering (als deze wordt toegekend) pas in kan gaan vanaf de meldingsdatum.

Online aanmelden bij gemeente Almere

B. E-mailadres

We hebben uw e-mailadres nodig om een aantal zaken naar u toe te sturen:
• een bevestiging van uw aanvraag;
• een uitnodiging om online vragen te beantwoorden over werk en zorg.

Hebt u geen e-mailadres? U kunt een e-mailadres aanmaken. Als dat niet zelf lukt, kunnen vrienden, familie of een hulpverlener u mogelijk helpen. Als dat niet lukt of u als u geen internet hebt, dan kunt u een aanvraag indienen zonder e-mailadres. Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.

C. Bewijsstukken

Wij hebben bewijsstukken van u nodig om te beoordelen of u recht hebt op een uitkering. U kunt de bewijsstukken die u nu hebt meteen online meesturen bij uw aanvraag. Hoe sneller u deze bewijsstukken inlevert, hoe sneller wij uw verzoek kunnen behandelen.

Welke bewijstukken hebt u nodig?

Lees dit in de Lijst bewijsstukken

Let u op:
• Het is belangrijk bewijsstukken eerst op te zoeken en op te slaan op uw computer. Pas daarna begint u met de online aanvraag. U voorkomt daarmee dat de aanvraag wordt stopgezet omdat u tussendoor te lang moet zoeken.
• Een bewijsstuk mag niet groter zijn dan 1MB.
• Met de KopieID-app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitsbewijs (ID-bewijs). U kunt de app eventueel ook gebruiken om andere bewijsstukken digitaal te maken. Dan kunt u ze meteen online meesturen met de aanvraag.
• Hoe completer u uw aanvraag instuurt, hoe sneller wij uw recht op een uitkering kunnen bepalen. Maar wacht niet met aanvragen totdat u alle bewijsstukken hebt. U kunt ze ook later nasturen.

D. Computer

Gebruik een computer of laptop om uw aanvraag te doen. Dus geen tablet of smartphone! Daarmee kunt u uw aanvraag niet goed verzenden naar de gemeente.

Stap 5: Rechten en plichten

U kunt nu de uitkering aanvragen. Bedenk dat een uitkering een tijdelijke ondersteuning door de gemeente is. Het is de bedoeling dat u zelf inkomen gaat verdienen. Daarom horen bij een bijstandsuitkering rechten en plichten. Bekijkt u het filmpje hierover.

Stap 6: Aanvraag starten

U vraagt de uitkering aan via de groene knop hieronder. U komt dan bij de Snelbalie. Dat is een online programma waarin u een uitkering kunt aanvragen.

Let op:
• Het invullen duurt ongeveer 30 minuten.
• Het invullen is mogelijk van 06.00 uur in de ochtend tot 24.00 uur in de nacht.
• Gebruik geen mobiele telefoon voor het invullen. De kans is groot dat uw aanvraag dan niet goed wordt verzonden naar ons. Hebt u de vragenlijst toch ingevuld op uw mobiele telefoon? Controleer dan of u een e-mail ter bevestiging binnen hebt gekregen. Nee? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.
• Zorg dat u uw bewijsstukken bij de hand hebt en al opgeslagen op uw pc.
• Als u 15 minuten geen toets aanraakt/niets invult, dan moet u daarna opnieuw inloggen met uw DigiD. De antwoorden die u al hebt ingevuld blijven wel bewaard.
• U hebt 3 uur de tijd om het programma af te ronden.
• U zult zien dat een aantal zaken van u zijn al bekend bij de Snelbalie. Dit heet het Digitaal Klantdossier.

Controleer na uw aanvraag altijd of u een e-mail ter bevestiging hebt ontvangen! Check zo nodig ook uw spammail.

Dit is belangrijk, want als u die e-mail niet hebt ontvangen, is uw aanvraag niet bij ons binnen gekomen. Dan kunnen wij niet starten met de afhandeling.
Geen e-mail ontvangen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’.

Aanvraag uitkering starten (Snelbalie)

Wat gebeurt er na uw aanvraag?

Hebt u een bevestiging ontvangen op het e-mailadres dat u heeft opgegeven? Dan is uw aanvraag gelukt! Controleer ook uw spammail als dat nodig is.

Is er iets misgegaan of wilt u graag hulp bij uw aanvraag? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de ‘aanvraag bijstandsuitkering’. U kunt ook langs gaan bij de balie Sociaal Domein in het Stadhuis.

Gesprek

Na uw aanvraag nodigen wij u uit voor een aanvraaggesprek. Dat doet de inkomensconsulent die uw aanvraag in behandeling neemt. Dit gesprek is verplicht. De inkomensconsulent belt u binnen een week om een afspraak voor het gesprek te maken. Deze afspraak wordt bevestigd met een brief. Daarin staat of wij nog aanvullende informatie van u nodig hebben.

Besluit

Wij kunnen een besluit nemen zodra u:
• alle bewijsstukken volledig hebt aangeleverd;
• alle bewijsstukken op tijd hebt aangeleverd
• u op het aanvraaggesprek bent geweest;
• en wij verder geen vragen meer hebben.

U krijgt dan binnen acht weken een brief thuisgestuurd, waarin staat of u wel of niet een uitkering krijgt. Deze brief heet een 'beschikking'.

Voorschot

Als u een uitkering aanvraagt kan het dus een tijdje duren voordat u geld krijgt. Duurt de afhandeling langer dan 4 weken, dan ontvangt u van ons een voorschot. Het voorschot is 90% van de bijstandsnorm die voor u van toepassing is. U krijgt later de 10% nog bijgeschreven als de uitkering wordt toegekend.
U houdt recht op voorschotten zolang uw uitkeringsaanvraag nog niet is afgehandeld. U moet dan wel alle nodige gegevens aan ons hebben doorgegeven.

U krijgt geen voorschot als direct duidelijk is dat u geen recht hebt op een bijstandsuitkering.
Als later tijdens de afhandeling blijkt dat u geen recht hebt op een uitkering, moet u het voorschot terugbetalen.

Uitkeringsbedragen en vakantiegeld

Na uw aanvraag: extra bewijsstukken aanleveren

Hebt u uw aanvraag ingediend? En moet u nog extra bewijsstukken inleveren? Dat kunt u doen op 2 manieren:

1. Bewijsstukken uploaden

U kunt de bewijsstukken in 1 keer uploaden en naar de gemeente sturen. Dat kan via deze link:
Uploadformulier (bewijsstukken)

Let op:
• Bewijsstukken mogen niet groter zijn dan 1 MB.
• Met de KopieID-app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitsbewijs (ID-bewijs). U kunt de app eventueel ook gebruiken om andere bewijsstukken digitaal te maken.

2. Afspraak maken bij balie Sociaal Domein

U kunt uw bewijsstukken ook langs brengen bij de balie Sociaal Domein. Wij zijn geopend van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Na uw aanvraag: Vragen over werk beantwoorden

Wie een uitkering aanvraagt, moet werk zoeken. Daar helpen wij u bij. Na uw aanvraag krijgt u van ons per mail een vragenlijst toegestuurd. Hierin staat een aantal vragen over werk en scholing. Aan de hand van uw antwoorden bepalen wij hoe wij u het beste kunnen begeleiden.

Daarna nodigt een klantmanager van Werk & Inkomen u uit voor een re-integratiegesprek. Voor dat gesprek ontvangt u informatie van ons over het programma Szeebra. Dat is een online programma waarin u vragenlijsten kunt invullen, vacatures kunt zoeken, uw cv kunt maken en beroepstesten kunt doen. In de instructie SZeebra leest u hoe het programma werkt.

Als werk nog niet mogelijk is, kunnen we praten over andere manieren om actief te zijn en/of zorg die u nodig hebt.

FAQ Aanvraag uitkering

BewijsstukkenDe online vragenlijst (snelbalie)Heb ik recht?StoringWachten en voorschotWerken en zorg
Ik heb mijn bewijsstukken niet digitaal. Hoe kan ik ze zelf scannen? Kan ik ook een foto maken?
  • Als u zelf uw bewijsstukken inscant, bundel ze dan per onderwerp. Bijvoorbeeld bankafschriften bij elkaar, legitimatie van u en uw partner bij elkaar, enzovoort. Zorg ervoor dat u niet alle bewijsstukken in één document opslaat. Wij kunnen de bewijsstukken dan niet meteen verwerken.
  • U kunt ook een foto maken van uw bewijsstuk en deze foto opslaan onder een handige naam (bijvoorbeeld legitimatie of bankafschrift).
Ik wil bewijsstukken meesturen met de aanvraag. Welke formaten zijn toegestaan?

U kunt maximaal 20 bijlagen meesturen met de aanvraag.

U kunt documenten van het type ‘jpg’, ‘bmp’, ‘png’, of ‘pdf’ sturen.

De maximale omvang per bestand is 900kb (verklein eventueel te grote bestanden).

 

Hoe kan ik bewijsstukken inleveren?

U kunt op verschillende manieren (bewijs)stukken bij ons inleveren. Zet op elk document uw klantnummer.

  • Online meesturen met de aanvraag.
  • Na uw aanvraag uploaden: Via de groene button kunt u de bewijsstukken uploaden. U krijgt daarvan een bevestiging toegestuurd.

Direct bewijsstukken uploaden (DigiD nodig)

  • Mailen: U kunt de stukken thuis ook scannen en sturen naar info@almere.nl . Om ervoor te zorgen dat uw stukken op de plek van bestemming komen, moet u in het “onderwerp” vermelden: Werk en Inkomen. Vergeet niet in uw e-mail uw voorletters, achternaam en klantnummer vermelden. Als u niet weet wat uw klantnummer is, vermeld dan uw geboortedatum, voorletters en achternaam.
  • Afspraak maken: U kunt een afspraak maken via almere.nl/afspraak. Kies voor de categorie 'Sociaal Domein' en 'hulp bij inscannen'. De gastheren en gastvrouwen bij Sociaal Domein in het stadhuis helpen u dan bij het inscannen en insturen van de bewijsstukken.


Ik heb bewijsstukken ingeleverd. Zijn deze al ontvangen?

 Als u de stukken via het digitale uploadformulier heeft ingestuurd, heeft u een bevestiging gekregen via e-mail. Als u de stukken heeft meegestuurd met uw aanvraag heeft u een bevestiging gekregen aan het eind van de aanvraag. Als u de stukken heeft ingescand op het stadhuis met hulp van een gastvrouw of gastheer heeft u ook een bevestiging gekregen.

Kan ik de vragenlijst invullen / een aanvraag indienen op mijn mobiele telefoon of tablet?

Het is op dit moment niet te adviseren om uw aanvraag in te dienen via uw mobiele telefoon of tablet. Het is mogelijk dat de aanvraag dan niet goed wordt verzonden naar de gemeente. Wij adviseren uw aanvraag in te dienen via een computer of laptop. Controleer na uw aanvraag altijd of u een e-mail met de bevestiging van uw aanvraag heeft ontvangen.

Als ik tussentijds stop met beantwoorden van de vragen, moet ik daarna opnieuw beginnen?

Vanwege privacy en veiligheid logt DigiD automatisch uit als er ongeveer een kwartier geen actie is ondernomen op het scherm.

Zolang uw inlog met DigiD nog niet is verlopen, kunt u de aanvraag meteen voortzetten.

Als de onderbreking langer heeft geduurd, kunt u opnieuw inloggen en kiezen voor het verder gaan met behoud van de eerder ingevulde antwoorden.

Hoe weet ik of mijn aanvraag bij de gemeente is binnengekomen?

U ontvangt binnen enkele minuten na verzending van de aanvraag een e-mail ter bevestiging. De afzender van dit bericht is noreply@almere.nl Als u het bericht niet in uw postvak van uw e-mailaccount kunt vinden, controleert u dan uw spam folder.

Heeft u geen mail ontvangen, controleer dan of u de online vragenlijst volledig hebt doorlopen. Als u de vragenlijst al heeft afgesloten kunt u opnieuw inloggen met uw DigiD.

Op de laatste pagina staat dat u klaar bent met het indienen van uw aanvraag en de vragenlijst kunt afsluiten.

Heeft u daarna geen mail ontvangen? Neem dan contact op met de gemeente (14 036).

Ik wil een aanvulling aanvragen op mijn WGA- of WW-uitkering en ik ben ouder dan 50 jaar. Hoe kan ik dit doen?

U kunt een aanvulling aanvragen via de online vragenlijst van de snelbalie. Dat kan alleen als uw WGA- of WW-uitkering lager dan de voor u geldende bijstandsnorm is.

Hoe kunt u dit aanvragen:

In de online vragenlijst, bij algemene gegevens, krijgt u op een gegeven moment de volgende vraag:

Ontvangt u op dit moment of ontving u tot voor kort een WW- of WGA-uitkering?

U antwoordt hierop: Nee, geen van beiden.

U krijgt later de vraag of uw inkomen heeft (bij het onderdeel inkomen). Daar geeft u uw WGA- of WW-uitkering op als inkomen. 

Bij vragen kunt u contact opnemen met 14 036. 

We werken eraan om dit te verbeteren in de vragenlijst.

Ik kan geen aanvraag indienen, omdat ik nog een bijstandsuitkering in een andere gemeente zou ontvangen. Wat kan ik doen?

Het kan zijn dat de gemeente waar u voorheen een uitkering ontving, de uitkering administratief nog niet beëindigd heeft waardoor u deze melding krijgt. Neem in dat geval contact op met de gemeente (14 036).

Ik heb geen recht omdat ik teveel vermogen heb. Wat betekent dit?

U kreeg waarschijnlijk deze melding bij het invullen van de online vragenlijst:

Een uitkering wordt niet toegekend aan personen met een vermogen boven de vermogensgrens. Om die reden raden we u aan de aanvraag af te breken en niet in te dienen.

Uitleg:

U heeft een vermogen (spaargeld en bezittingen) boven de vermogensgrens. Zie stap 2 op deze pagina voor de hoogte van de vermogensgrens.

Het is de bedoeling dat u in uw eigen bestaan te voorziet met een deel van uw vermogen. 

Zodra uw vermogen onder de vermogensgrens komt, en u dit geld op een verantwoordelijke manier heeft uitgegeven, kunt u mogelijk opnieuw uitkering aanvragen. Om te bepalen hoelang deze periode minimaal dient te zijn, raden wij u aan om contact op te nemen met de gemeente (14 036).

Ik ben dakloos. Kan ik een uitkering aanvragen?

Ja, dat kan. Daarvoor is onderstaande nodig:

  1. U gaat naar het inloopspreekuur bij de Balie Sociaal Domein, van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur.
  2. U neemt daarbij deze bewijsstukken mee:
    • Geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs);
    • afschriften van al uw betaal- en spaarrekeningen van de afgelopen drie maanden. Maakt u prints van internetbankieren? Zorg dan dat ook de naam van de rekeninghouder, het rekeningnummer en het saldo op de prints staan;
    • bewijs van uw inkomsten, als u inkomsten heeft.

Mogelijk zijn er nog andere bewijsstukken nodig voor uw aanvraag. Die worden dan bij u opgevraagd.

Kan ik een postadres aanvragen bij de gemeente?

U kunt een postadres (briefadres) aanvragen bij het Leger des Heils. Belangrijk is dat u voldoet aan de voorwaarden. De voorwaarden zijn:

  • U heeft  geen woonadres in Almere, maar u verblijft wel hier en daar in Almere.
  • Wanneer u voor opvang regelmatig bij het Leger des Heils verblijft kunt u daar een postadres krijgen. U moet dan nog wel aangifte doen van het briefadres bij Burgerzaken.
  • Wanneer u niet bij het Leger des Heils verblijft kunt u via Burgerzaken bij de gemeente een postadres aanvragen.
Hoe hoog is mijn uitkering?

De wettelijke vastgestelde hoogte van de bijstanduitkering kunt u vinden op

www.almere.nl/werken/uitkering/uitkeringsbedragen-en-vakantiegeld

 

 

Wat is een kostendeler?

Een kostendeler is een persoon die de woonkosten kan delen met anderen. Bent u boven de 21 en ontvang u geen studiefinanciering? Dan bent u een kostendeler als u samen in één woning woont met anderen boven de 21 jaar die geen studiefinanciering ontvangen. U kunt dan een aantal kosten delen, zoals huur en kosten voor energie.

Bent u kostendeler dan ontvangt u een lagere uitkering dan iemand die alleen woont. Dit heet de kostendelersnorm. U bent geen kostendeler als er sprake is van een commercieel contract.

Er is een storing in het systeem. Wat moet ik doen?

Wij adviseren u om het later op de dag nog eens te proberen. Lukt het dan ook niet, vult u dan in ieder geval het online meldingsformulier in. Op die manier wordt uw aanvraag alvast geregistreerd op de dag van vandaag. U kunt dat doen met dit formulier.

Online melden 

Vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de gemeente Almere via 14 036.

Krijg ik een voorschot?

Als u een uitkering aanvraagt kan het maximaal 8 weken duren voordat u geld krijgt. Als wij moeten wachten op (aanvullende) bewijsstukken, kan de aanvraag langer duren.

Als u een uitkering aanvraagt kan het dus een tijdje duren voordat u geld krijgt. Wanneer de afhandeling langer dan 4 weken duurt, ontvangt u van ons een voorschot. U houdt recht op voorschotten zolang uw uitkeringsaanvraag nog niet is afgehandeld. U moet dan wel alle noodzakelijke gegevens aan de gemeente Almere hebben doorgegeven. U krijgt geen voorschot als direct duidelijk is dat u geen recht heeft op een bijstandsuitkering. Het voorschot is 90% van de voor u van toepassing zijnde norm.

Wat is de status van mijn aanvraag?

Wij streven ernaar uw aanvraag zo snel mogelijk te behandelen. Wij moeten uw aanvraag in ieder geval binnen 8 weken beoordelen. Als wij nog bewijsstukken van u nodig hebben, als u niet meedoet met de startdag of andere afspraken, dan kan het langer dan 8 weken duren.

Ik kan niet werken. Kan ik een uitkering aanvragen?

Mogelijk bent u (tijdelijk) niet in staat bent om (voltijd) te werken. Dit kunt u bespreken tijdens de startdag. Als uit onderzoek blijkt dat u niet in staat bent om betaald werk te verrichten, kunnen wij u ontheffen van uw arbeidsplicht. Wel maken we dan met u afspraken over wat u wel gaat doen. U wordt niet ontheven van uw re-integratieplicht.

Ons uitgangspunt is dat iedereen meedoet. Wij willen graag dat u doet wat voor u mogelijk is. Dit kan vrijwilligerswerk zijn, dagbesteding, een re-integratietraject, mantelzorg of nog iets anders. Uw klantmanager maakt hierover een individuele afspraak met u.

Krijg ik een vast contactpersoon?

Zodra uw uitkering is toegekend krijgt u een vast contactpersoon. Wanneer u een traject volgt via de gemeente, krijgt u voor dat traject een vast contactpersoon.

Moet ik solliciteren?

Ja, u moet solliciteren. Als u een bijstandsuitkering ontvangt, dan verwachten wij dat u uw best doet om zo snel mogelijk uit de uitkering te komen. Dat kan door het vinden van betaald werk. Daarom eisen wij van u dat u solliciteert.

Alleen in dringende situaties kunt u van de sollicitatieplicht ontheven worden, bijvoorbeeld als u (langdurig) ziek bent. Als zo’n dringende situatie zich voordoet kunt u contact opnemen met uw klantmanager.

Wat is de startdag?

Als u een uitkering aanvraagt nodigen wij u uit voor de startdag. Tijdens de startdag krijgen wij inzicht in uw kansen op werk.  U neemt deel aan workshops zoals CV maken en solliciteren. Ook krijgt u voorlichting over uw rechten en plichten tijdens de uitkering.

U heeft tijdens de startdag ook een gesprek met een inkomensconsulent. De inkomensconsulent neemt de door u ingeleverde bewijsstukken met u door en beoordeelt of alle informatie aanwezig is om een uitkering aan te vragen. Daarna wordt uw aanvraag in behandeling genomen.

De startdag en het gesprek met de inkomensconsulent zijn dus belangrijke voorwaarden om een uitkering te ontvangen.

Wat vindt u van onze website?