Direct naar paginainhoud

Uitkering aanvragen

Je hebt geen inkomen hebt of jouw inkomen is te laag om van te leven. Je hebt dan misschien recht op een bijstandsuitkering. Je kunt een uitkering online aanvragen. De gemeente kan je daarbij helpen. Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen.

Stap 1: controleer of je recht hebt op een uitkering van het UWV

Je hebt in de volgende gevallen misschien recht op een uitkering van het UWV: 

  • Je zit bijna of sinds kort zonder werk 
  • Je bent ziek 
  • Je hebt een arbeidsbeperking waardoor je niet kunt werken 
  • Je bent zwanger 

Controleer bij het UWV of je recht hebt op bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering of een ziektewetuitkering. 

Stap 2: uitkering van de gemeente 

Als je geen recht (meer) hebt op een uitkering van het UWV kun je in Almere een bijstandsuitkering aanvragen. Als je hulp nodig hebt bij de aanvraag kun je bellen met telefoonnummer 14 036

Voorwaarden

  • Je woont in Almere of hebt er een briefadres
  • Je bent Nederlander, burger van de Europese Unie of je hebt een geldig verblijfsdocument
  • Je bent ouder dan 18, maar onder de AOW-leeftijd
  • Je hebt niet genoeg inkomen hebt om van te leven
  • Je kunt geen andere uitkering krijgen
  • Jouw spaargeld of kostbare spullen zijn niet meer waard dan de vermogensgrens
  • Je bent geen ondernemer. Als je zelfstandig ondernemer bent en geldproblemen hebt, kun je bijstand voor zelfstandigen (Bbz) aanvragen. Meld je hiervoor bij het Zelfstandigenloket Flevoland
  • Je krijgt op dit moment geen WW-uitkering. Je kunt pas een bijstandsuitkering aanvragen vanaf 4 weken voordat jouw WW-uitkering stopt

Dakloos 

Als je dakloos bent en een uitkering wil aanvragen ga je naar het Spreekuur Intake.

Stap 3: Dit heb je nodig voor een aanvraag

A. DigiD

  • Als je geen DigiD hebt, moet je het aanvragen. Het duurt ongeveer 5 werkdagen voor je jouw DigiD binnen hebt.
  • Meld je wel direct bij de gemeente Almere, via het meldingsformulier. Daarmee geef je aan dat je vandaag een uitkering wilde aanvragen, maar dat je eerst een DigiD moet aanvragen. De datum van vandaag wordt dan vastgelegd bij de gemeente. Dat heet de ‘meldingsdatum’. Dat is belangrijk omdat jouw uitkering (als deze wordt toegekend) pas in kan gaan vanaf de meldingsdatum.

B. E-mailadres

  • We hebben jouw e-mailadres nodig om documenten naar je toe te sturen.  
  • Als je geen e-mailadres hebt, kun je er een aanmaken. Als dat niet zelf lukt, kunnen vrienden, familie of een hulpverlener je misschien helpen.  
  • Als ook dat niet lukt of als je geen internet hebt, dan kun je een aanvraag indienen zonder e-mailadres. Neem dan zo snel mogelijk contact op met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de aanvraag bijstandsuitkering. 

C.  In te leveren informatie (Bewijsstukken) 

  • Wij hebben bewijs van je nodig om te beoordelen of je recht hebt op een uitkering. Documenten die jij als bewijs instuurt noemen we bewijsstukken. 
  • Je kunt de documenten die je nu hebt meteen online meesturen bij jouw aanvraag, bijvoorbeeld bankafschriften.  
  • Hoe sneller je alle gevraagde informatie inlevert, hoe sneller wij jouw verzoek kunnen behandelen. 

Stap 4: ouder of jonger dan 27 jaar

Stap 5: Aanvraag starten

  • Het invullen van de hele aanvraag duurt ongeveer 30 minuten. 
  • Zorg dat je de gevraagde documenten bij de hand hebt en al opgeslagen hebt op je pc. 
  • Als je 15 minuten geen toets aanraakt of niets invult, dan moet je opnieuw inloggen met jouw DigiD. De antwoorden die je al hebt ingevuld blijven wel bewaard. 
  • Je zult zien dat een aantal zaken van je al bekend zijn. Dit heet het Digitaal Klantdossier. 
  • Gebruik geen mobiele telefoon voor het aanvragen. De kans bestaat dat jouw aanvraag dan niet goed wordt verzonden naar ons. Als je de vragenlijst toch ingevuld hebt op je mobiele telefoon, controleer dan of je een e-mail als bevestiging hebt gekregen. Als dat niet zo is, moet je zo snel mogelijk contact opnemen met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de aanvraag bijstandsuitkering. 
  • Als er een storing in het systeem is, probeer het dan later die dag nog een keer. Lukt het dan ook niet, vul dan in ieder geval het online meldingsformulier in. Op die manier wordt jouw aanvraag alvast geregistreerd op de dag van vandaag.

Controleer of je een bevestiging hebt ontvangen

Controleer na jouw aanvraag altijd of je een e-mail als bevestiging hebt ontvangen. Kijk ook in je spammail. Dit is belangrijk, want als je die e-mail niet hebt ontvangen, is jouw aanvraag niet bij ons aangekomen. Dan kunnen wij niet starten met de afhandeling. 

Als je geen e-mail hebt ontvangen, moet je zo snel mogelijk contact opnemen met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de aanvraag bijstandsuitkering. 

Na jouw aanvraag

  • Als je een bevestiging ontvangen hebt op het e-mailadres dat je hebt opgegeven, is jouw aanvraag gelukt. Controleer ook je spammail. 
  • Als er iets is misgegaan bij jouw aanvraag of als je hulp nodig hebt, moet je zo snel mogelijk contact opnemen met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de aanvraag bijstandsuitkering. Je kunt ook langsgaan bij de balie Sociaal Domein in het Stadhuis. 

Gesprek

  • Na jouw aanvraag nodigen wij je uit voor een aanvraaggesprek. Dat doet de medewerker die jouw aanvraag in behandeling neemt: de inkomensconsulent. Dit gesprek is verplicht.  
  • De inkomensconsulent belt je na jouw aanvraag om een afspraak te maken. Deze afspraak wordt bevestigd met een brief. Daarin staat of wij nog meer informatie van je nodig hebben. 

Besluit

Wij kunnen een besluit nemen als: 

  • Je alle gevraagde informatie compleet hebt aangeleverd 
  • Je op het aanvraaggesprek bent geweest 
  • Wij verder geen vragen meer hebben 

Je krijgt dan binnen 8 weken een brief thuisgestuurd, waarin staat of je wel of niet een uitkering krijgt. Deze brief heet een beschikking. 

Voorschot

  • Als je een uitkering aanvraagt kan het dus een tijdje duren voordat je geld krijgt.  
  • Duurt de afhandeling langer dan 4 weken, dan krijg je van ons een voorschot. Het voorschot is 95% van de bijstandsnorm die voor jou van toepassing is. Je krijgt later de 5% nog bijgeschreven als je de uitkering echt krijgt.  
  • Je houdt recht op voorschotten zolang jouw uitkeringsaanvraag nog niet is afgehandeld. Je moet dan wel alle nodige gegevens aan ons hebben doorgegeven. 
  • Je krijgt geen voorschot als direct duidelijk is dat je geen recht hebt op een bijstandsuitkering. 
  • Het kan zijn dat je een voorschot hebt ontvangen, maar tijdens de afhandeling van jouw aanvraag blijkt dat je geen recht hebt op een uitkering. Je moet je het voorschot dan terugbetalen. 
  • Op de pagina Uitkeringsbedragen en vakantiegeld lees je hoeveel geld je kunt krijgen en wanneer. 

Extra bewijsstukken inleveren

Het kan zijn dat je nog extra documenten (bewijsstukken) in moet leveren nadat je een aanvraag hebt ingestuurd. Je kunt alle documenten in 1 keer uploaden via Mijn Inkomen

Vragen over werk beantwoorden

Een klantmanager van de gemeente nodigt je uit voor een gesprek om te kijken of je weer aan het werk kan. Als werk nog niet mogelijk is, kunnen we praten over andere manieren om actief te zijn of over zorg die je nodig hebt. 

Illustratie Almere skyline
Jouw mening