Skip to content

Belastingen

Makkelijker met de Belastingbalie

Uw gemeentelijke belastingzaken kunt u online regelen via de Belastingbalie. Dat betekent geen aparte formulieren meer per aanvraag, maar alle aanvragen en/of aanslagen vindt u voortaan terug in dit digitale loket. Daarnaast kunt u hier:

  • Direct betalingen doen of inzien
  • Automatische incasso aanvragen, wijzigen of stopzetten
  • Een taxatieverslag inzien
  • Deelnemen aan de WOZ-voormelding
  • Bezwaar maken
  • Kwijtschelding aanvragen
  • Betalen met iDEAL

Hoe werkt de WOZ?

Uw aanslagbiljet

Iedereen die in Almere woont, een bedrijf heeft of eigenaar is van een pand, ontvangt jaarlijks (meestal eind februari) het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. U kunt uw aanslagbiljet online inzien (DigiD verplicht).

Aanslagbiljet inzien

Op het aanslagbiljet staan maximaal drie belastingen vermeld, afhankelijk van uw situatie. Dit zijn de:

U kunt een navorderingsaanslag krijgen binnen 5 jaar na het einde van het belastingtijdvak waarin uw belastingschuld is ontstaan (meestal het kalenderjaar). De tarieven van dit jaar vindt u onder Tarieven Belastingen. Meer informatie over de gemeentelijke belastingen vindt u in de Belastingfolder.

Bezwaar en kwijtschelding

Bent u het niet eens met de inhoud van de aanslag die u heeft ontvangen, dan kunt u vanaf 28 februari bezwaar maken tegen de gemeentelijke belastingen. Uw bezwaar dient u binnen zes weken in te dienen.

Wijzigen van de tenaamstelling van de aanslag kan ook in de Belastingbalie. U vindt dit onder het menu-onderdeel 'Bezwaar maken'.  

Als u niet in staat bent om te betalen, kunt u kwijtschelding aanvragen

Aanslagbiljet digitaal ontvangen

Wilt u uw aanslagbiljet voortaan digitaal ontvangen en bekijken? Dat kan via de Berichtenbox van MijnOverheid. Dit is uw persoonlijke brievenbus waarin u post van de gemeente, maar ook van de Belastingdienst, RDW, SVB en UWV digitaal kunt ontvangen. Ga naar www.mijnoverheid.nl om uw account te activeren via uw DigiD. Dan ontvangt u uw aanslagbiljet voortaan niet meer per post, maar in uw digitale brievenbus.

Hondenbelasting afgeschaft

Per 1 januari 2019 heeft de gemeente Almere de hondenbelasting afgeschaft. Dat is ook zo afgesproken in het coalitieakkoord van 2018.

Dat betekent dat u als hondenbezitter vanaf 2019 geen aan- en afmeldingen van uw hond(en) meer hoeft te doen. Er worden ook geen controles meer gedaan op het bezit van honden. Wel blijft er gehandhaafd op overlast van loslopende honden en het niet-opruimen van hondenpoep.

Wat vindt u van onze website?