Burgerzaken

Coronamaatregelen | zomerdrukte

Bij de gemeente Almere zijn de beschikbare afspraken voor het maken van een paspoort of ID-kaart tot minimaal eind juli 2021 allemaal bezet. Heb je al een afspraak in juli, dan gaat die afspraak gewoon door. Als een bestaande afspraak vervalt, kunnen we die gebruiken voor een nieuwe afspraak.

Dit geldt ook voor sommige andere aanvragen. Wil je meer informatie over de maatregel, de oorzaak en een noodsituatie? Klik dan hier: maatregel zomerdrukte.

De noodzakelijke dienstverlening gaat door. Wij werken in kleinere teams. Daardoor kan het langer duren voordat je iemand aan de telefoon krijgt of je verzoek is verwerkt. Voor je eigen veiligheid werkt de afdeling Burgerzaken volledig op afspraak en is er op dit moment geen vrije inloop.

Verder kun je alleen pinnen en niet contant betalen. Heb je een vraag? Stuur een e-mail naar infoverberg dit@almere.nl. Heb je (lichte) klachten? Wil je jouw afspraak dan afzeggen. 

Kom alleen of met maximaal 1 begeleider

Kom alleen naar afspraak om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Heb je hulp of begeleiding nodig, dan mag er maximaal 1 begeleider mee naar de afspraak. Dat geldt ook als je meegaat met een minderjarige.

Bij Burgerzaken kun je terecht voor bijvoorbeeld jouw paspoort of identiteitskaart, rijbewijs, uittreksel of verhuisaangifte.

Commerciële tussenpersonen actief

Er zijn commerciële tussenpersonen actief die aanbieden een uittreksel, urgentieverklaring of ander product voor je aan te vragen bij de gemeente. Deze tussenpersonen vragen meer geld, het duurt langer voordat jouw gevraagde product bij je binnen is. Daarnaast machtig je hiermee iemand om voor je een persoonlijk product aan te vragen. Hiermee krijgen deze bedrijven de beschikking over privacygevoelige informatie.

Wil je toch iemand machtigen omdat je zelf niet in staat bent om de aanvraag te doen? Geef gegevens zoals een kopie van jouw paspoort nooit zomaar af. Gebruik bij het maken van een kopie altijd de KopieID app van de Rijksoverheid. Hiermee kun je jouw gegevens deels afschermen en blijft jouw privacy gewaarborgd.

Online regelen

Veel zaken kun je online regelen. Je hoeft dus niet naar het stadhuis te komen. Via onderstaande links kun je het direct regelen. In sommige gevallen is inloggen met DigiD nodig.

Alleen bij Burgerzaken op afspraak

De volgende producten kun je alleen op afspraak bij Burgerzaken in het stadhuis regelen:

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen of vernieuwen
  • Rijbewijs aanvragen of vernieuwen
  • Gestolen of verloren rijbewijs registreren
  • Verhuizing naar of uit het buitenland doorgeven
  • Kind/ongeboren vrucht erkennen
  • Naamgebruik wijzigen bij geslachtswijziging
  • Akte Burgerlijke Stand laten beoordelen/inschrijven
  • Handtekening laten legaliseren
  • Garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking
  • Informatie over naturalisatie
  • Informatie over trouwen/geregistreerd partnerschap