Burgerzaken

Coronamaatregelen

De noodzakelijke dienstverlening gaat door. Wij werken in kleinere teams. Daardoor kan het langer duren voordat je iemand aan de telefoon krijgt of je verzoek is verwerkt. Voor je eigen veiligheid werkt de afdeling Burgerzaken volledig op afspraak en is er op dit moment geen vrije inloop.

Verder kun je alleen pinnen en niet contant betalen. Heb je een vraag? Stuur een e-mail naar infoverberg dit@almere.nl. Heb je (lichte) klachten? Wil je jouw afspraak dan afzeggen. Er geldt een mondkapjesplicht op het stadhuis. Zorg er daarom voor dat je een mondkapje draagt op het stadhuis.

Kom alleen of met maximaal 1 begeleider

Kom alleen naar afspraak om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Heb je hulp of begeleiding nodig, dan mag er maximaal 1 begeleider mee naar de afspraak. Dat geldt ook als je meegaat met een minderjarige.

Bij Burgerzaken kun je terecht voor bijvoorbeeld jouw paspoort of identiteitskaart, rijbewijs, uittreksel of verhuisaangifte.

Online regelen

Veel zaken kun je online regelen. Je hoeft dus niet naar het stadhuis te komen. Via onderstaande links kun je het direct regelen. In sommige gevallen is inloggen met DigiD nodig.

Alleen bij Burgerzaken op afspraak

De volgende producten kun je alleen op afspraak bij Burgerzaken in het stadhuis regelen:

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen of vernieuwen
  • Rijbewijs aanvragen of vernieuwen
  • Gestolen of verloren rijbewijs registreren
  • Verhuizing naar of uit het buitenland doorgeven
  • Kind/ongeboren vrucht erkennen
  • Naamgebruik wijzigen bij geslachtswijziging
  • Akte Burgerlijke Stand laten beoordelen/inschrijven
  • Handtekening laten legaliseren
  • Garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking
  • Informatie over naturalisatie
  • Informatie over trouwen/geregistreerd partnerschap