Skip to content

Burgerzaken

Elke week SVB & DUO balie geopend in het stadhuis

Elke dinsdag is vanaf 5 november 2019 een balie van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) geopend in het stadhuis.

Nieuws

Als advocaat, gerechtelijk deurwaarder of notaris kunt u nu online een afschrift/uittreksel van een akte van de Burgerlijke Stand of een uittreksel Basisregistratie Personen aanvragen. U heeft hiervoor eHerkenning nodig.

Burgerzaken

Bij Burgerzaken kunt u terecht voor bijvoorbeeld uw paspoort of identiteitskaart, rijbewijs, uittreksel of verhuisaangifte.

Openingstijden

Stadhuis

Maandag t/m vrijdag: 8.30 - 17.00 uur
Burgerzaken is vanaf 9.00 uur open

Donderdag: 8.30 - 20.00 uur
Burgerzaken is vanaf 9.00 uur open en tussen 17.00 en 18.00 uur gesloten

Online regelen

Veel zaken kunt u online regelen. U hoeft dus niet naar het stadhuis te komen. Via onderstaande links kunt u het direct regelen. In sommige gevallen is inloggen met DigiD nodig.

Afspraak maken voor meerdere producten

Wilt u een gecombineerde afspraak maken voor meerdere producten? Neem dan contact op met 14 036. U kunt online geen gecombineerde afspraak aanvragen.

Alleen bij Burgerzaken op afspraak

De volgende producten kunt u alleen op afspraak bij Burgerzaken in het stadhuis regelen:

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen of vernieuwen
  • Rijbewijs aanvragen of vernieuwen
  • Gestolen of verloren reisdocument of rijbewijs registreren
  • Verhuizing naar of uit het buitenland doorgeven
  • Kind/ongeboren vrucht erkennen
  • Naamgebruik wijzigen bij geslachtswijziging
  • Akte Burgerlijke Stand laten beoordelen/inschrijven
  • Handtekening laten legaliseren
  • Garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking
  • Informatie over naturalisatie
  • Informatie over trouwen/geregistreerd partnerschap

Zorg ervoor dat u voor de juiste afspraakcategorie kiest, anders kunnen wij u helaas niet helpen.

Is het niet mogelijk om op korte termijn bij Burgerzaken een afspraak in te plannen? Dan adviseren wij u om de bovenstaande website in de gaten te houden en het later nog eens te proberen. Het komt namelijk vaak voor dat er plekken vrijkomen of extra balies opengesteld worden, waardoor u wel op kortere termijn bij Burgerzaken terecht kunt.

Langskomen

Het doen van geboorte- of overlijdensaangifte is mogelijk zonder afspraak. Dit kan maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur. Op donderdag kan het ook van 18.00 tot 20.30 uur. Let op, dit is NIET mogelijk op zaterdag.

Voor het afhalen van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunt u ook langskomen zonder afspraak. Bellen om te vragen of uw document al klaar ligt, hoeft niet. Op uw afhaalbewijs staat de afhaaldatum. Wij zijn maandag tot en met vrijdag geopend van 9.00 tot 16.30 uur en op donderdag kan het ook van 18.00 tot 20.30 uur. 

Kijk voor de actuele openingstijden en sluitingsdagen op www.almere.nl/openingstijden.

Melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap: bel voor afspraak

Een melding van een voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap maken kan op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag, van 9.00 tot 15.30 uur. Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 14 036.

Heeft u een uittreksel nodig t.b.v. de NS?

Indien u voor het aanvragen van een Individuele Tegemoetkoming slachtoffers WOII Transporten NS een uittreksel nodig heeft, kunt u dat via de Balie Burgerzaken doen. Maak daarvoor een afspraak.

Wat vindt u van onze website?