Direct naar paginainhoud
menu

Coronamaatregelen

Door de strenge lockdown zijn er momenteel zeer beperkte afspraakmogelijkheden. Een afspraak online maken is op dit moment niet mogelijk. Op dit moment kunt u alleen telefonisch een afspraak maken. Er is alleen plek voor spoedafspraken. Bel hiervoor 14 036. Bedenk goed of uw afspraak heel belangrijk is of nog even kan wachten. Houd er rekening mee dat de wachttijden op kunnen lopen. Ook kunnen wij, in verband met drukte, u opbellen om uw afspraak te verplaatsen of te annuleren.

Er is geen vrije inloop en ook zijn wij ’s avonds niet open. Verder kunt u alleen pinnen en niet contant betalen. Heeft u een vraag? Stuur een e-mail naar info@almere.nl. Heeft u (lichte) klachten? Wilt u uw afspraak dan afzeggen.

Er geldt een mondkapjesplicht op het stadhuis. Zorg er daarom voor dat u een mondkapje draagt op het stadhuis.

Kom alleen of met maximaal 1 begeleider

Kom alleen naar afspraak om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Heeft u hulp of begeleiding nodig, dan mag er maximaal 1 begeleider mee naar de afspraak. Dat geldt ook als u meegaat met een minderjarige.

Bij Burgerzaken kunt u terecht voor bijvoorbeeld uw paspoort of identiteitskaart, rijbewijs, uittreksel of verhuisaangifte.

Online regelen

Veel zaken kunt u online regelen. U hoeft dus niet naar het stadhuis te komen. Via onderstaande links kunt u het direct regelen. In sommige gevallen is inloggen met DigiD nodig.

Alleen bij Burgerzaken op afspraak

De volgende producten kunt u alleen op afspraak bij Burgerzaken in het stadhuis regelen:

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen of vernieuwen
  • Rijbewijs aanvragen of vernieuwen
  • Gestolen of verloren rijbewijs registreren
  • Verhuizing naar of uit het buitenland doorgeven
  • Kind/ongeboren vrucht erkennen
  • Naamgebruik wijzigen bij geslachtswijziging
  • Akte Burgerlijke Stand laten beoordelen/inschrijven
  • Handtekening laten legaliseren
  • Garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking
  • Informatie over naturalisatie
  • Informatie over trouwen/geregistreerd partnerschap

Zorg ervoor dat u voor de juiste afspraakcategorie kiest, anders kunnen wij u helaas niet helpen.

Commerciële tussenpersonen actief

Er zijn commerciële tussenpersonen actief die aanbieden een uittreksel, urgentieverklaring of ander product voor u aan te vragen bij de gemeente. Deze tussenpersonen vragen meer geld, het duurt langer voordat uw gevraagde product bij u binnen is. Daarnaast machtigt u hiermee iemand om voor u een persoonlijk product aan te vragen. Hiermee krijgen deze bedrijven de beschikking over privacygevoelige informatie.

Wilt u toch iemand machtigen omdat u zelf niet in staat bent om de aanvraag te doen? Geef gegevens zoals een kopie van uw paspoort nooit zomaar af. Gebruik bij het maken van een kopie altijd de KopieID app van de Rijksoverheid. Hiermee kunt u uw gegevens deels afschermen en blijft uw privacy gewaarborgd.

Wat vindt u van onze website?